Παρασκευή 25 Απριλίου 2025

Βρέθηκε μεσαιωνικό πλοίο 500 ετών σε ιστορική ψαραγορά – Τι αποκαλύπτει για την ιστιοπλοΐα και την ναυπηγική τέχνη της εποχής

Ένα μεσαιωνικό πλοίο ανακάλυψαν εργάτες που έσκαβαν σε παλιά ψαραγορά, όπου επρόκειτο να αρχίσουν οι εργασίες για την κατασκευή χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων και οι αρχαιολόγοι που έσπευσαν στην περιοχή διαπίστωσαν ότι το «σκαρί» ήταν πολύ εύθραυστο και έτοιμο να διαλυθεί.

Στον χώρο που ήταν η ιστορική ψαραγορά Mercat del Peix, στην Βαρκελώνη, κατασκευαστικές εργασίες για τη δημιουργία ενός νέου πάρκινγκ, έφεραν στο φως τα ευρήματα ενός πλοίου που χρονολογείται μεταξύ του 15ου και του 16ου αιώνα.

Η τοποθεσία του πλοίου, δεν είναι

τυχαία. Από το 1439, με την κατασκευή του πρώτων τεχνητών προκυμαίων στη Βαρκελώνη, η εικόνα της ακτής, άρχισε να μεταμορφώνεται. Εξαφανίστηκε η παλιά προσάμμωση και η επέκταση της ακτής κάλυψε αρχαίους ναυτικούς χώρους. Εκεί εγκλωβίστηκε το πλοίο που ανακαλύφθηκε.

Η ανασκαφή στην παλιά ψαραγορά (Φωτογραφία: offloadmedia.feverup.com).


Το εύρημα εμπλουτίζει τις γνώσεις για την ποικιλομορφία και την περιπλοκότητα της μεσαιωνικής ναυτικής δραστηριότητας της πόλης. Το τμήμα που ανακαλύφθηκε, το οποίο ονομάστηκε προσωρινά Ciutadella I, έχει μήκος δέκα μέτρα και πλάτος πάνω από 3 μέτρα, με μια δομή που αποτελείται από περίπου τριάντα ξύλινες νευρώσεις, τα καμπύλα ξύλινα κομμάτια που αποτελούν το πλαίσιο της πλευράς του πλοίου, και τουλάχιστον επτά ράβδους, τις ξύλινες σανίδες που καλύπτουν το κύτος του πλοίου.

Βρέθηκαν οργανικά υπολείμματα, όπως ολόκληρα κουκουνάρια και σπόροι φουντουκιάς, που ανάγονται στην ίδια περίοδο, δίπλα στο πλοίο και τώρα μελετώνται. Τα ευρήματα του πλοίου, καλυμμένα στο πέρασμα του χρόνου από ίζημα, είναι σε πολύ εύθραυστη κατάσταση.

Για τον λόγο αυτό, η αρχαιολογική υπηρεσία της Βαρκελώνης, απευθύνθηκε για συμβουλευτική στο αρχαιολογικό μουσείο της Καταλονίας και στο Κέντρο Ενάλιας Αρχαιολογίας της Καταλονίας (CASC), η συνεργασία των οποίων, από την πρώτη μέρα, εγγυάται τη σωστή καταγραφή και διατήρηση της δομής.

Εργασίες στα ευρήματα του πλοίου (Φωτογραφία:https://www.barcelona.cat/).


Το ξύλο, διαποτισμένο από το νερό, είναι εξαιρετικά ευαίσθητο και, για την πρόληψη της αποξήρανσης και, της αποσύνθεσής του, το έχουν καλύψει με το χώμα από το έδαφος που το περιβάλλει.

Το αρχικό στάδιο των εργασιών περιλαμβάνει την τρισδιάστατη τεκμηρίωση, την επισήμανση των κομματιών, τη λήψη δειγμάτων και την προετοιμασία της κατασκευής για να μετακινηθεί σε δοχεία γεμάτα νερό.

Θα ακολουθήσει η διεργασία αφαλάτωσης και της διαβροχής του ξύλου με υδροδιαλυτό κερί, μια ουσία που το διαποτίζει και ενδυναμώνει την εσωτερική του δομή για να διασφαλίσει την μακροχρόνια διατήρησή του.

Η ιστορική σημασία των ευρημάτων

Η αρχαιολογική αξία του πλοίου, είναι μοναδική πηγή γνώσης για την ιστιοπλοΐα και τις τεχνικές κατασκευής πλοίων της Βαρκελώνης του 15ου και του 16ου αιώνα. Εμπλουτίζει την ανακάλυψη του 2008, ενός παρόμοιου πλοίου κοντά στο Estació de França, με την ονομασία Barceloneta I.

Το Ciutadella I, ωστόσο, είναι κατασκευασμένο σύμφωνα με το “Μεσογειακό μοντέλο”, το οποίο προσφέρει δύο παραδείγματα από κυρίαρχα κατασκευαστικά στιλ της εποχής.

Ό,τι έχει περισωθεί από το μεσαιωνικό πλοίο (Φωτογραφία: offloadmedia.feverup.com).


Οι εργασίες κατασκευής του πάρκινγκ αποτελούν μέρος ενός νέου χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων 7.000 τετραγωνικών μέτρων, ο οποίος σχεδιάστηκε ως κόμβος υπηρεσιών βιώσιμης κινητικότητας, παρέχοντας υπηρεσίες για το μελλοντικό συγκρότημα βιοϊατρικών ερευνών της Βαρκελώνης του CSIC και του UPF.

Το έργο αποτελεί μέρος της στρατηγικής για το Ciutadella del Coneixement, ένα επιστημονικό και αστικό έργο που αποσκοπεί στη μετατροπή του Parc de la Ciutadella και των περιχώρων του σε κορυφαίο χώρο γνώσης, διάδοσης, έρευνας και καινοτομίας στην Ευρώπη.

 

Η ανασκαφή απέδωσε 40.000 κυβικά μέτρα άμμου από το υπέδαφος της Βαρκελώνης, τα οποία αξιοποιήθηκαν για την αναδημιουργία της παραλίας Sant Sebastià σε κοινή επιχείρηση ανάμεσα στο λιμάνι της Βαρκελώνης και το BSM.

Φωτογραφία:https://www.barcelona.cat/

Από το enikos

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου