Ιλιγγιώδη ποσά δίνονται για γελοία έργα «τέχνης», ενώ οι λαοί δυστυχούν - Ποιος είναι ο αγοραστής της «χρυσής» μπανάνας
Συντάκτης: Παντελής Λαμψιώτης
Γελοιοποίηση της τέχνης, πολιτιστική παρακμή ή απλά οι πλούσιοι δεν έχουν τι να κάνουν τα χρήματά τους και τα πετούν όπου να’ ναι; Όπως και να ερμηνεύσει αυτήν την εξωφρενική είδηση κανείς, παραμένει ενδεικτική για το σημερινό κατάντημα της Δύσης.
Μια… μπανάνα κολλημένη σε
έναν τοίχο με ασημί κολλητική ταινία, ήταν το «έργο τέχνης» που τίναξε τη μπάνκα στον αέρα σε δημοπρασία του οίκου Sotheby’s στη Νέα Υόρκη, αφού η αρχική εκτίμηση του «έργου» ήταν περίπου 1-1,5 εκατομμύριο δολάρια (!), και σαν να μην έφτανε αυτό το παρανοϊκό ποσό, η κολλημένη μπανάνα αγοράστηκε τελικά με 6,2 εκατ. δολάρια από έναν κινεζοαμερικανό επιχειρηματία!Οι όποιες θεωρίες περί υψηλού… συμβολισμού και δήθεν statement αντι – τέχνης, απλά δικαιολογούν τα αδικαιολόγητα μιας κοροϊδίας, που φυσικά δεν αφορά μόνο το συγκεκριμένο «έργο», αλλά πολλά αφηρημένα εικαστικά εκτρώματα που πωλούνται «χρυσά» στις μέρες μας.
Μιλάμε απλά για μια κανονική μπανάνα και λίγο ταινία, που ακόμα και ο πιο άσχετος από τέχνη μπορεί να… συνθέσει με κόστος 1 ευρώ. Όμως η διάσημη πλέον μπανάνα του οίκου Sotheby’s θα παραδοθεί στον νέο ιδιοκτήτη της με αποδεικτικό… αυθεντικότητας, και μάλιστα θα περιλαμβάνονται και οδηγίες για το πως θα μπορεί να αντικαταστήσει τη μπανάνα!
Βλέποντας αυτό το ιλιγγιώδες ποσό να δίνεται για ένα γελοίο «καλλιτεχνικό» έργο, ο οποιοσδήποτε λογικός νους σκέφτεται πόσοι άστεγοι και πόσοι πεινασμένοι θα μπορούσαν να ευεργετηθούν με 6,2 εκατ. δολάρια. Ή έστω, πόσοι καλλιτέχνες με πραγματικό ταλέντο θα μπορούσαν να ενισχυθούν με ένα τέτοιο ποσό, ανεβάζοντας το επίπεδο της τέχνης στα «σαλόνια» της Δύσης.
Απ’ όπου και αν το εξετάσει κανείς μοιάζει εντελώς παράλογο, πέρα μόνο από τις θεωρίες που κάνουν λόγο για ξέπλυμα μαύρου χρήματος, αφού η παγκόσμια αγορά έργων τέχνης λειτουργεί τεκμηριωμένα για πολλούς ως «πλυντήριο» χρημάτων που προέρχονται από παράνομο πλουτισμό. Φυσικά δεν υπάρχει καμία τέτοια ένδειξη για το… αριστούργημα της μπανάνας, αλλά είναι χρήσιμο για το θέμα να αναφέρουμε και αυτήν την παράμετρο.
Όσο να ‘να όμως, το γεγονός ότι ο νικητής της δημοπρασίας, Τζάστιν Σαν, είναι ιδρυτής της πλατφόρμας κρυπτονομισμάτων Tron, δημιουργεί κάποιους… περίεργους συνειρμούς.
Για την ιστορία της υπόθεσης, το «έργο» ανήκει στον «αντισυμβατικό» Ιταλό καλλιτέχνη, Μαουρίτσιο Κατελάν, ο οποίος δημιούργησε τρεις εκδοχές της… μπανάνας, με σκοπό είχε να προβληματίσει το κοινό για την έννοια της τέχνης και την αξία της. Απ’ ότι φαίνεται όμως δεν… τα κατάφερε να προβληματίσει τους πλούσιους.
Ή αν το εξετάσει κανείς υπό άλλη οπτική γωνία, ο Κατελάν τα κατάφερε… περίφημα να κάνει όλους εμάς τους απλούς ανθρώπους να αγανακτούμε για τον εξευτελισμό της τέχνης και την κοινωνική αδικία που προκαλεί η ματαιοδοξία των πλουσίων.
sportime.gr 21 Νοέ 2024
Από το aktines
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου