Ακαδημαϊκοί από το πανεπιστήμιο Macquarie της Αυστραλίας, αναγνώρισαν ένα αρχαίο αιγυπτιακό πετρογλυφικό, το οποίο απεικονίζει το ζώδιο του Αιγόκερου, ένα μυθικό ζώδιο με τα δύο μπροστινά μέρη από κατσίκα και το πίσω σώμα ψαριού.
Η ανακάλυψη έγινε στο χωριό el-Hosh, στην Αίγυπτο. Μέχρι σήμερα, κανείς δεν είχε ανακαλύψει κάποιο κωδικοποιημένο ζωδιακό σύμβολο στην αιγυπτιακή λιθογραφία. Στην Μεσοποταμία, τα άστρα και οι πλανήτες θεωρείτο ότι επηρέαζαν τα επίγεια και τις ζωές των ανθρώπων, ενώ από αυτές τις αντιλήψεις γεννήθηκε η έννοια του
ζωδιακού κύκλου των σχετικών αστρολογικών εννοιών.Σε ένα πρόσφατα δημοσιευμένο άρθρο στο Journal of Egyptian Archaeology, η Δρ. Linda Evans και ο Δρ. Frederick Hardtke, παρουσίασαν τα αποτελέσματα της συναρπαστικής ανάλυσης του αιγυπτιακού πετρογλυφικού που αναγνωρίστηκε για πρώτη φορά. Ανακαλύφθηκε από τον Hardtke, στη διάρκεια επιτόπιας μελέτης του στην Άνω Αίγυπτο.
Το σχέδιο του Αιγόκερου όπως ανιχνεύτηκε στον βράχο, (Φωτογραφία: Linda Evans, Fred Hardtke, Wouter Claes/Journal of Egyptian Archaeology).
Η πρωτόγνωρη απεικόνιση έγινε αντικείμενο μελέτης
«Η μορφή της κατσίκας – ψαριού, ανακαλύφθηκε στην περιοχή el–Hosh, η οποία φιλοξενεί πλήθος πετρογλυφικών και κειμένων, πολλά από τα οποία ανήκουν στην Προ – δυναστειακή περίοδο, αλλά και υλικών από την Ελληνο-ρωμαϊκή και την Ισλαμική περίοδο», δήλωσε ο αρχαιολόγος σε μία συνέντευξη που δημοσιεύτηκε στο Phys.org. «Η μορφή της κατσίκας – ψαριού, βρέθηκε κοντά σε μία άλλη, εξαιρετικά ασυνήθιστη απεικόνιση ενός πλάσματος που ερμηνεύσαμε ως χαμαιλέοντα. Οι δύο απεικονίσεις μαζί δημιουργούν ένα πολύ αινιγματικό σκηνικό».
Ο Δρ. Hardtke αναγνώρισε τις λαξευμένες μορφές σαν ζώα, όμως δεν μπορούσε να τα αναγνωρίσει αρχικά. Έπειτα, τα έδειξε στη Δρ. Evans, και έπειτα από αρκετή ανάλυση, εκείνη κατάλαβε ότι, η μορφή της κατσίκας που μοιάζει με ψάρι, είναι οικεία.
Πετρογλυφικό που εικάζεται ότι απεικονίζει χαμελαίοντα (Φωτογραφία: Linda Evans, Fred Hardtke, Wouter Claes/Journal of Egyptian Archaeology).
«Οι Αιγύπτιοι δεν δημιουργούσαν τυχαία υβριδικά ζώα. Αντίθετα, ένωναν τα γνωρίσματα των ζώων που έφεραν ορισμένα χαρακτηριστικά, όπως το ζώο Σηθ που συνδυάζει τα σωματικά χαρακτηριστικά μίας γκάμας επιθετικών αρπακτικών, δημιουργώντας ένα πανίσχυρο ον», συμπληρώνει.
«Το πλάσμα του el–Hosh, παραπέμπει επίσης στο ζώδιο της κατσίκας – ψαριού, τόσο έντονα, ώστε πιστέψαμε ότι είναι πιθανότερο να είναι αυτό, παρά ένδειξη ενός νέου είδους υβριδικού ζώου».
Οι πρώτες απεικονίσεις του Αιγόκερου, εντοπίζονται στην αρχαία Μεσοποταμία, όπου έχουν αναγνωριστεί σε κυλινδρικές σφραγίδες που ανάγοντα μεταξύ 2112 έως το 2004 π.Χ. Σχετίζονται με τον Σουμέριο θεό Ένκι και τον αντίστοιχο θεό Εά των Ακκαδίων, ο οποίος θεωρούταν ως η απεικόνιση των άστρων που απαρτίζουν τη συναστρία η οποία σήμερα είναι γνωστή ως Αιγόκερως.
Οι αστερισμοί έστελναν αρχαία μηνύματα
Τα πρώτα ωροσκόπια, προσαρμοσμένα για τους ανθρώπους με βάση τον αστερισμό του ζωδιακού κύκλου που ήταν πιο εμφανής στον ουρανό κατά τη στιγμή της γέννησής τους, εμφανίστηκαν γύρω στο 420 π.Χ. Από τη Μεσοποταμία το ενδιαφέρον για τα ωροσκόπια εξαπλώθηκε σταδιακά σε ολόκληρο τον αρχαίο κόσμο, φθάνοντας προφανώς στην Αίγυπτο γύρω στο 300 π.Χ.
Η πιο πρώιμη ένδειξη του αιγυπτιακού ενδιαφέροντος για τον ζωδιακό κύκλο, εμφανίζεται στη διάρκεια της Ελληνιστικής – Πτολεμαϊκής Περιόδου, όταν τα σύμβολα του ζωδιακού κύκλου, άρχισαν να διακοσμούν τις οροφές των ναών. Ο ίδιος τύπος απεικόνισης, διαδόθηκε περισσότερο στη διάρκεια της Ρωμαϊκής Περιόδου, όταν τα σύμβολα του ζωδιακού κύκλου, μεταξύ του οποίου και ο Αιγόκερως, κοσμούσε τύμβους, κάλυπτρα φέρετρων, οροφές διαφόρων κτιρίων, ακόμη και νομίσματα.
Η συναστρία του Αιγόκερω (Φωτογραφία: ill Credner/CC BY-SA 3.0).
Εικάζεται ότι, η λιθογραφία που σχετίζεται με τον Αιγόκερω, δημιουργήθηκε στη διάρκεια της Ελληνο-Ρωμαϊκής περιόδου, δεδομένου ότι, οι Έλληνες και οι Ρωμαίοι εισήγαγαν το σύμβολο (όπως και άλλα αστρολογικά σύμβολα) στην Αίγυπτο, την περίοδο αυτή.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, η απεικόνιση του Αιγόκερου έχει μια ίσια ουρά, γεγονός που υποδηλώνει ότι, είχε λαξευτεί πριν από τον δεύτερο αιώνα π.Χ., όταν ήταν κυρίαρχη η επιρροή των Ελλήνων. Η Ρωμαϊκή εκδοχή του συμβόλου ήταν με κυκλική ουρά, η οποία άρχισε να εμφανίζεται σε μορφές του πλάσματος μεταξύ κατσίκας και ψαριού, στις αρχές του αιώνα.
Ενισχύοντας τη σημασία της υπόθεσης σύμφωνα με την οποία, η λιθογραφία του ψαριού με μορφή κατσίκας δημιουργήθηκε μεταξύ του 200 και του 300 π.Χ., επισημαίνεται το γεγονός ότι, η τέχνη στην πέτρα της περιόδου αυτής, περιλάμβανε Ελληνο-Ρωμαϊκά (και ιδιαίτερα Ελληνικά) μοτίβα.
«Στη διάρκεια της περιόδου αυτής, συναντάμε αρχαίες επιγραφές με ονόματα και αφιερώσεις σε θεούς και ούτω κάθε εξής», εξηγεί ο Δρ. Hardtke. «Περιστασιακά, εμφανίζονται περιπτώσεις εικονικών αναπαραστάσεων θεών και ζώων, μαζί με κείμενα».
Καταλήγοντας σε αξιόπιστα συμπεράσματα από ιστορική άποψη
Ασφαλώς, δεν υπάρχει τρόπος να ερμηνεύσουμε τα κίνητρα του δημιουργού του ιερογλυφικού. Μπορεί να ήταν κάποιος που γεννήθηκε στο ζώδιο του Αιγόκερου, ή μπορεί να του άρεσε η αναπαράσταση του μυθικού ζώου. Η λιθογραφία που μοιάζει με χαμαιλέοντα, είναι πολύ κοντά στην μορφή ενός ψαριού που μοιάζει με κατσίκα και, δεδομένων των υφολογικών ομοιοτήτων, είναι πιθανό, ο δημιουργός των δύο απεικονίσεων, να ήταν το ίδιο άτομο.
Η αρχαία τέχνη που αναπαριστά μυθικά ζώα ή φανταστικά πλάσματα, επιδέχεται πάντα έναν βαθμό ερμηνείας. Δηλαδή, κάποιος μπορεί να βλέπει ένα ελάφι με το κεφάλι ενός τσακαλιού, εκεί που κάποιος άλλος βλέπει το κεφάλι ενός λιονταριού και ούτω καθεξής.
Οι καθηγητές στο πανεπιστήμιο Macquarie, θεωρούν ότι, ο χρόνος, ο τόπος και τα χαρακτηριστικά στις δύο λιθογραφίες οδηγούν σε σύγκλιση τα συμπεράσματά τους.
«Έπειτα από την εξέταση της εξέλιξης των συμβόλων στην Αίγυπτο, η οποία περιλάμβανε απεικονίσεις σε οροφές, φέρετρα και νομίσματα, είμαστε βέβαιοι ότι, η λιθογραφία αναπαριστά Αιγόκερους και πολύ πιθανόν, να δημιουργήθηκε στη διάρκεια της Ελληνο -Ρωμαϊκής Περιόδου», αναφέρουν οι συγγραφείς της μελέτης, στα συμπεράσματά τους στο άρθρο του Journal of Egyptian Archaeology.
«Επιπλέον, καθώς η μορφή σχετίζεται υφολογικά με ένα κοντινό πετρογλυφικό ενός χαμαιλέοντα, που είναι ένα εξίσου μοναδικό θέμα για την αιγυπτιακή βραχογραφία, το τελευταίο μπορεί τώρα να χρονολογηθεί με μεγαλύτερη ακρίβεια στην ίδια εποχή».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου