πηγή |
Αν και η καλλιτεχνική του απόδοση ήταν μικρή, ο αντίκτυπός του ήταν μεγάλος, αντικατοπτρίζοντας τη βαθιά γνώση του για το σώμα, τις εκτεταμένες μελέτες του φωτός και του
ανθρώπινου προσώπου και την τεχνική του σφουμάτο (sfumato), η οποία επέτρεψε απίστευτα ζωντανές εικόνες. Ο Λεονάρντο θεωρούσε τους καλλιτέχνες ως θεϊκούς μαθητευόμενους, γράφοντας "Εμείς, από τις τέχνες μας, μπορούμε να αποκαλούμαστε οι εγγονοί του Θεού".
Οι μελετητές του ΜΙΤ του εικοστού πρώτου αιώνα τον κατέταξαν έκτο σε μια λίστα με προσωπικότητες με τη μεγαλύτερη επιρροή. Όπως ο Ρέμπραντ και ο Μιχαήλ Άγγελος, είναι τόσο διάσημος που είναι γνωστός μόνο με το όνομά του (το πλήρες όνομά του είναι Λεονάρντο ντι σερ Πιέρο ντα Βίντσι, στα ιταλικά Leonardo di ser Piero da Vinci). Ωστόσο, παρά τη φήμη του, υπάρχουν πράγματα για το Λεονάρντο τα οποία πολλοί άνθρωποι αγνοούν.
Σκιερή καταγωγή
Ο Λεονάρντο γεννήθηκε εκτός γάμου στις 15 Απριλίου του 1452, στο Βίντσι της Ιταλίας. Ο πατέρας του, ο Πιέρο, ήταν ένας πλούσιος συμβολαιογράφος και η μητέρα του, η Κατερίνα, ήταν μια ντόπια νεαρή αγρότισσα. Παρόλο που οι συνθήκες της γέννησής του θα έθεταν σε μειονεκτική θέση τον Λεονάρντο από την άποψη της εκπαίδευσης και της κληρονομιάς, ο βιογράφος Walter Isaacson το θεωρεί μεγάλη δόση τύχης. Αντί να γίνει συμβολαιογράφος όπως ο πατέρας του, ο Λεονάρντο ήταν ελεύθερος να αναπτύξει όλο το φάσμα της ιδιοφυΐας του. Επίσης, ο κόσμος πιστεύει ότι τον έπνιγε μια ιδιαίτερη αίσθηση ανάγκης να εδραιώσει την ταυτότητά του και να αποδείξει ποιος ήταν.
Φυσική ομορφιά
Ο Λεονάρντο δημιούργησε μερικά από τα πιο όμορφα έργα τέχνης του κόσμου, συμπεριλαμβανομένου του "Μυστικού Δείπνου" και της "Μόνα Λίζα". Την εποχή του, ήταν γνωστός ως ένας εξαιρετικά ελκυστικό άτομο. Ένας από τους βιογράφους του Λεονάρντο τον περιγράφει ως ένα άτομο "εξαιρετικής φυσικής ομορφιάς που έδινε άπειρη χάρη σε ό,τι έκανε". Ένας σύγχρονός του τον περιέγραψε ως "με καλές αναλογίες, χαριτωμένο και ωραίο άντρα" ο οποίος "φορούσε ένα τριανταφυλλένιο χιτώνιο" και είχε "όμορφα κατσαρά μαλλιά, με προσεγμένο στυλ, τα οποία έφταναν στο μέσο του στήθους του". Ο Λεονάρντο θεωρείται ότι είχε μακροχρόνιες και πιθανώς σεξουαλικές σχέσεις με δύο από τους μαθητές του, και οι δύο τους καλλιτέχνες.
Από αποκόμματα σε σημειωματάρια
Οι πίνακες που του αποδίδονται είναι λιγότεροι από 20, ενώ τα σημειωματάριά του περιέχουν πάνω από 7.000 σελίδες. Τα σημειωματάρια αυτά είναι η καλύτερη πηγή γνώσης για το Λεονάρντο και σήμερα βρίσκονται σε τοποθεσίες όπως το Κάστρο του Ουίνδσορ, το Λούβρο και την Ισπανική Εθνική Βιβλιοθήκη στη Μαδρίτη. Το περιεχόμενό τους κυμαίνεται μεταξύ σχεδίων -το πιο γνωστό, ο Άνθρωπος του Βιτρούβιου- σημειώσεις για πράγματα που ήθελε να διερευνήσει, επιστημονικά και τεχνικά διαγράμματα και λίστες για ψώνια. Είναι ίσως το πιο αξιοσημείωτο μνημείο της ανθρώπινης περιέργειας και δημιουργικότητας που παράχθηκε ποτέ από ένα μόνο άτομο. Ωστόσο, όταν ο Λεονάρντο έγραφε τις σημειώσεις του, αυτές δεν ήταν τίποτα παραπάνω από απλά κομμάτια χαρτιού διαφορετικών τύπων και μεγεθών. Ήταν οι φίλοι του που μάζεψαν όλες αυτές τις σημειώσεις και τις έκαναν "σημειωματάρια" και αυτό, μόνο μετά το θάνατό του.
πηγή |
Η εκπαίδευση του αουτσάιντερ
Ως αποτέλεσμα του ότι ήταν νόθος, ο Λεονάρντο έλαβε μια μάλλον στοιχειώδη τυπική εκπαίδευση που αποτελούνταν κυρίως από αριθμητική επιχειρήσεων. Δεν παρακολούθησε ποτέ μαθήματα σε πανεπιστήμιο και μερικές φορές αυτοαποκαλούνταν "αγράμματος". Ωστόσο, η έλλειψη επίσημης εκπαίδευσης τον απελευθέρωσε από τους περιορισμούς της παράδοσης, βοηθώντας να του ενσταλάξει την αποφασιστικότητα για να αμφισβητήσει την εξουσία και να επικεντρωθεί περισσότερο στη δική του εμπειρία παρά στις απόψεις που εκφράζονται στα βιβλία. Ως αποτέλεσμα, έγινε παρατηρητής από πρώτο χέρι και πειραματιστής, που δεν ενδιαφερόταν να γίνει φερέφωνο των κλασικών.
Παραγωγικός αναβλητικός
Αν και το μυαλό του ήταν εξαιρετικά γόνιμο, ήταν επίσης μόνιμα αναβλητικός και, ορισμένες φορές, τα παρατούσε. Συχνά, χρειαζόταν μήνες ή και χρόνια για να αρχίσει να εργάζεται με παραγγελίες, κρατώντας τους προστάτες του με δηλώσεις σχετικά με τη δημιουργική διαδικασία του. Ένα γιγάντιο άγαλμα του έφιππου δούκα του Μιλάνου, που απαιτούσε 70 τόνους χαλκού, ίσως ήταν το μεγαλύτερο έργο του -αν το είχε ολοκληρώσει ποτέ. Και όμως, μια δεκαετία μετά την παραγγελία του αγάλματος το 1482, ο Λεονάρντο είχε φτιάξει μόνο ένα πήλινο μοντέλο, το οποίο στη συνέχεια καταστράφηκε όταν εισβολείς Γάλλοι στρατιώτες το χρησιμοποίησαν για στόχο εξάσκησης.
Κίνητρα ανταγωνισμού
Η ζωή του Λεονάρντο συμπίπτει με εκείνη των δύο άλλων αναγεννησιακών γιγάντων, του Μιχαήλ Αγγέλου και του Ραφαήλ, αλλά ο Μιχαήλ Άγγελος που τροφοδότησε έναν έντονο ανταγωνισμό. Η αντίθεση μεταξύ των δύο ανδρών δύσκολα μπορούσε να ήταν πιο έντονη. Ο Λεονάρντο ήταν στιλάτος και έδειχνε ελάχιστο ενδιαφέρον για τα θρησκευτικά θέματα, ενώ ο Μιχαήλ Άγγελος ήταν βαθιά ευσεβής και παραμελούσε την εμφάνιση αλλά και την υγιεινή του. Ο Μιχαήλ Άγγελος δημιούργησε μερικά από τα σπουδαιότερα έργα στην ιστορία, συμπεριλαμβανομένου της οροφής της Καπέλα Σιστίνα και πολλοί θεωρούσαν τον "Δαβίδ" του το μεγαλύτερο γλυπτό που παρήγαγε ποτέ, με το οποίο κυριάρχησε στον αντίπαλό του.
Βασιλικός θαυμαστής
Λίγο αργότερα αφότου ο βασιλιάς Φραγκίσκος Α' της Γαλλίας κατέλαβε το Μιλάνο το 1516, ο Λεονάρντο μπήκε στην υπηρεσία του, περνώντας τα τελευταία χρόνια της ζωής του σε ένα σπίτι κοντά στην βασιλική κατοικία. Όταν ο θάνατος βρήκε τον Λεονάρντο στις 2 Μαΐου του 1519, σε ηλικία 67 ετών, λέγεται ότι ο βασιλιάς, ο οποίος λάτρευε να τον ακούει να μιλάει που δεν ήταν σχεδόν ποτέ μακριά του, πήρε αγκαλιά το κεφάλι του καθώς εκείνος ξεψυχούσε.
Χρόνια αργότερα, αναφερόμενος στη φιλία του με τον Λεονάρντο, ο βασιλιάς δήλωσε, "Κανένας άνθρωπος δεν είχε τέτοιες γνώσεις για τη ζωγραφική, την γλυπτική ή την αρχιτεκτονική όσο ο Λεονάρντο, αλλά το ίδιο ισχύει και για τη φιλοσοφία. Ήταν ένας σπουδαίος φιλόσοφος".
"Σε μια κανονική πορεία των γεγονότων, πολλοί άντρες και γυναίκες γεννιούνται με αξιοσημείωτα ταλέντα. Αλλά περιστασιακά, με έναν τρόπο που ξεπερνά τη φύση, ένα άτομο είναι θαυμαστά προικισμένο από τον ουρανό με ομορφιά, χάρη και ταλέντο, τόσο πολύ που αφήνει τους άλλους πολύ πίσω του, όλες οι ενέργειές του μοιάζουν εμπνευσμένες, και ό, τι ακριβώς κάνει προέρχεται σαφώς από το Θεό παρά από την ανθρώπινη ικανότητα", είχε γράψει μόλις 50 χρόνια μετά το θάνατο του Λεονάρντο ο Ιταλός ζωγράφος, αρχιτέκτονας, συγγραφέας και ιστορικός Τζόρτζο Βαζάρι.
Και όπως φαίνεται, πεντακόσια χρόνια μετά το θάνατό του, αυτά τα λόγια εξακολουθούν να ισχύουν.
από: curiosity
Από το 3otiko
Χρόνια αργότερα, αναφερόμενος στη φιλία του με τον Λεονάρντο, ο βασιλιάς δήλωσε, "Κανένας άνθρωπος δεν είχε τέτοιες γνώσεις για τη ζωγραφική, την γλυπτική ή την αρχιτεκτονική όσο ο Λεονάρντο, αλλά το ίδιο ισχύει και για τη φιλοσοφία. Ήταν ένας σπουδαίος φιλόσοφος".
"Σε μια κανονική πορεία των γεγονότων, πολλοί άντρες και γυναίκες γεννιούνται με αξιοσημείωτα ταλέντα. Αλλά περιστασιακά, με έναν τρόπο που ξεπερνά τη φύση, ένα άτομο είναι θαυμαστά προικισμένο από τον ουρανό με ομορφιά, χάρη και ταλέντο, τόσο πολύ που αφήνει τους άλλους πολύ πίσω του, όλες οι ενέργειές του μοιάζουν εμπνευσμένες, και ό, τι ακριβώς κάνει προέρχεται σαφώς από το Θεό παρά από την ανθρώπινη ικανότητα", είχε γράψει μόλις 50 χρόνια μετά το θάνατο του Λεονάρντο ο Ιταλός ζωγράφος, αρχιτέκτονας, συγγραφέας και ιστορικός Τζόρτζο Βαζάρι.
Και όπως φαίνεται, πεντακόσια χρόνια μετά το θάνατό του, αυτά τα λόγια εξακολουθούν να ισχύουν.
από: curiosity
Από το 3otiko
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου