Ο αναπληρωτής καθηγητής Hakan Öniz, ο οποίος ανακάλυψε τα μεγαλύτερα και παλαιότερα ναυπηγεία του κόσμου που χρονολογείται από την Εποχή του Χαλκού, ανακοίνωσε ότι εντόπισε νέα τεχνουργήματα στον ίδιο αρχαιολογικό χώρο.
Η πρώτη ανακάλυψη του Oniz έγινε το 2015, στα ανοιχτά της Σελεύκειας, στο νησί Ντανά, στην νότια Τουρκία. Ο Öniz, επικεφαλής του Τμήματος Διατήρησης και Αποκατάστασης της
Υποθαλάσσιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς, στο Πανεπιστήμιο Akdeniz και Διευθυντής του Κέντρου Kemer, Υποβρύχιων Αρχαιολογικών Ερευνών και Εφαρμογής, δήλωσε ότι έχουν βρει μέχρι στιγμής συνολικά 294 αρχαία ναυπηγεία κατά τη διάρκεια των μελετών τους.Σημειώνοντας ότι το ναυπηγείο μπορούσε να κατασκευάσει 300 πλοία ταυτόχρονα, επεσήμανε επίσης νέα ευρήματα, υποδεικνύοντας ότι μικρότερα πλοία και βάρκες κατασκευάστηκαν πίσω από εκεί που κατασκευάζονταν τα μεγαλύτερα πλοία. Τα ευρήματα του Öniz, δημοσιεύτηκαν επίσης ως άρθρο σε ένα διεθνές επιστημονικό περιοδικό.
Είπε ότι αυτές οι ράμπες ήταν εύκολα προσβάσιμες από τη θάλασσα και χρησιμοποιούνταν είτε για την κατασκευή νέων πλοίων είτε για τη συντήρηση των πλοίων. Το να βρεις 100 ράμπες από αρχαιολογικές περιόδους είναι αρκετά αξιοσημείωτο, σημείωσε, προσθέτοντας: «Ήμασταν πολύ ενθουσιασμένοι όταν βρέθηκαν.»
«Το αναφέραμε αμέσως στο Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού. Το 2016, με τις άδειες από το υπουργείο, ξεκινήσαμε να δουλεύουμε σε αυτές τις 100 ράμπες στο νησί Ντάνα, πάλι, και στην διετία 2016-2017, εντοπίσαμε συνολικά 294 ράμπες πλοίων στις έρευνές μας. Το να έχεις 294 ράμπες πλοίων, σημαίνει ότι μπορείς να κατασκευάσεις 294 πλοία ταυτόχρονα, και γνωρίζουμε πως στην αρχαιότητα, χρειάζονταν περίπου έξι μήνες για να κατασκευαστεί ένα πλοίο.» «Έτσι, σε αυτό το πλαίσιο, η κατασκευή 500-600 πολεμικών πλοίων μέσα σε έναν χρόνο ήταν αρκετά σημαντική ώστε ν’ αλλάξει όλες τις ισορροπίες στη Μεσόγειο», πρόσθεσε.
«Ένα υπέροχο ναυπηγείο, αρκετά μεγάλο ώστε να παράγει περίπου 300 πλοία, ανακαλύφθηκε με όλες τις υποδομές του, όχι μόνο τις ράμπες για πλοία, αλλά και εργαστήρια, χώρους προσευχής, πύργους ασφαλείας, μια δομή κάστρου και με πολλές παρόμοιες αρχαιολογικές υποδομές. Ένα τέτοιο ναυπηγείο άλλαξε την ιστορία στη Μεσόγειο 2500-3000 χρόνια πριν και έκανε σπουδαία βήματα στη ναυτιλιακή ιστορία. Ποιο είναι; Ας πάρουμε το παράδειγμα της ναυμαχίας στην Σαλαμίνα, που πραγματοποιήθηκε τον 5ο αιώνα π.Χ.
Οι μάχες που έχουν αποτελέσει το αντικείμενο πολλών ταινιών του Χόλιγουντ, όπως η ταινία των 300 Σπαρτιατών, έγιναν μπροστά από τον Πειραιά. Αυτοί ήταν οι πόλεμοι μεταξύ του περσικού στόλου και των Αθηναίων, δηλαδή του ελληνικού στόλου. Γνωρίζουμε ότι οι Πέρσες ήταν μια κοινωνία της ξηράς, ενώ οι Κιλίκιοι ήταν μια ναυτική κοινωνία, μιας και δεν είχαν άλλη επιλογή. Η πλειονότητα των περσικών πλοίων χτίστηκε στην ακτή της Κιλικίας.
Τα απομεινάρια από τις ράμπες των ναυπηγείων σε φωτογραφία από ψηλά.
Πιστεύουμε πως το ναυπηγείο είναι το μέρος όπου κατασκευάστηκαν τα περισσότερα περσικά πλοία. Επιπλέον, πιστεύουμε ότι τα πλοία του Αντωνίου και της Κλεοπάτρας κατασκευάστηκαν επίσης σε αυτήν την περιοχή».
Ο Όνιζ είπε επίσης ότι το διάσημο ναυπηγείο του δτρατηγού Αντιγόνου βρισκόταν σε αυτήν την περιοχή κατά την Ελληνιστική περίοδο, και ότι πολλά πλοία που κατασκευάστηκαν στη νήσο Ντάνα, χρησιμοποιήθηκαν σε ναυμαχίες κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Εξήγησε περαιτέρω ότι διάσημοι Κιλίκιοι πειρατές είχαν επίσης ισχυρή επιρροή στην περιοχή.
“Τον πρώτο αιώνα π.Χ., περίπου 1.000 πλοία Κιλίκιων πειρατών έκαναν επιδρομές σε 500 οικισμούς στην Ελλάδα, ενώ για ένα διάστημα προκάλεσαν ακόμη και τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία. Μπορούμε να πούμε ότι η πλειονότητα των πλοίων αυτών των Κιλικιανών πειρατών ναυπηγήθηκε στο νησί Ντανά, Έχουμε αρχαιολογικές αποδείξεις γι’ αυτό.», είπε.
“Στο άρθρο μας που δημοσιεύτηκε πρόσφατα, συζητήσαμε ότι εκτός από τα μεγάλα πλοία, υπάρχουν ενδείξεις ότι μικρότερα σκάφη και οι λέμβοι πίσω από αυτά τα πλοία κατασκευάστηκαν επίσης με ειδικό σχέδιο σε μια άλλη θέση, πίσω από τα πλοία”, είπε.
Ο Όνιτς σημείωσε επίσης ότι το έργο τους στο νησί Ντάνα χρονολογείται από την παλαιολιθική περίοδο. «Με άλλα λόγια, βρήκαμε πέτρινα εργαλεία στη νήσο Ντανά, που γνωρίζουμε ότι χρησιμοποιήθηκαν μεταξύ 8.000 και 10.000 π.Χ. Φυσικά, η Νήσος Dana δεν ήταν ναυπηγείο εκείνη την εποχή. Τα πέτρινα εργαλεία πιθανότατα χρησιμοποιήθηκαν από ανθρώπους που μετέβησαν από μια κυνηγετική κοινωνία σε μια αγροτική κοινωνία. Αλλά αρχαιολογικά στοιχεία μας δείχνουν ότι η Νήσος Ντανά χρησίμευσε ως ναυπηγείο, ιδιαίτερα από την Ύστερη Εποχή του Χαλκού. Είναι το μεγαλύτερο και παλαιότερο ανέγγιχτο ναυπηγείο στον κόσμο”, είπε.
Ο Όνιζ πρόσθεσε ότι οι κέδροι που φύτρωναν στην οροσειρά Ταύρος, ακριβώς απέναντι από το νησί Ντανά, προς Βορρά, χρησιμοποιούνταν στην κατασκευή πλοίων. Είπε, συγκεκριμένα: “Τα δέντρα κέδρου για αυτό το ναυπηγείο βρίσκονται μόνο μία με δύο ώρες μακριά, έτσι δεν υπάρχουν θέματα εύρεσης πρώτων υλών.
Γνωρίζουμε ότι το ναυπηγείο βρίσκεται σε ασφαλές λιμάνι. Κατά μήκος μιας συνεχούς διαδρομής 1,5 χιλιομέτρου, υπάρχουν περίπου 300 νεωλκεία δίπλα-δίπλα. Η πιο σημαντική πτυχή αυτού είναι η διαθεσιμότητα των πρώτων υλών. Τα πλοία μπορούν εύκολα να ελλιμενίζονται από τη θάλασσα χωρίς προβλήματα. Είναι ασφαλές- οι εχθρικές δυνάμεις δεν μπορούν εύκολα να επιτεθούν στο ναυπηγείο στο νησί.”
“Γι’ αυτό έχει καταγραφεί ότι τον έβδομο και τον έκτο αιώνα π.Χ. οι Ασσύριοι επιτέθηκαν στο νησί Ντανά, όπως αναφέρεται στα απομνημονεύματα του αυτοκράτορα. Λέει: “Υπάρχει το νησί Ντανά, που υψώνεται σαν βουνό στη μέση της θάλασσας. Χιλιάδες άνθρωποι μας αντιστάθηκαν εκεί”. Χιλιάδες άνθρωποι μπορούν να ζήσουν στο νησί Ντανά. Εκείνη την εποχή, ήταν κυρίως στρατιώτες, ξυλουργοί και άλλοι εργάτες του ναυπηγείου”, πρόσθεσε.
Από το enikos
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου