Κυριακή 21 Απριλίου 2024

Kαλλιτέχνης χρησιμοποίησε την AI για να αναδημιουργήσει έναν πίνακα του Βελάσκεθ που καταστράφηκε σε φωτιά πριν από 300 χρόνια

Την παραμονή των Χριστουγέννων του 1734, ξέσπασε φωτιά στο Βασιλικό Αλκαζάρ της Μαδρίτης, ένα ισπανικό παλάτι γνωστό για την εξωφρενική αρχιτεκτονική του και την πλούσια συλλογή έργων τέχνης. Η καταστροφική πυρκαγιά εξαπλώθηκε γρήγορα και ανεξέλεγκτα και μαινόταν επί τέσσερις ημέρες.

Πάνω από 1.000 πίνακες διασώθηκαν από τη φωτιά, σύμφωνα με τον Miguel Ángel García Vega της El País. Ανάμεσά τους ήταν

ο πίνακας «Las Meninas» του 1656, το μπαρόκ αριστούργημα του Ντιέγκο Βελάσκεθ, που θεωρείται ένα από τα πιο μελετημένα έργα στην ιστορία της δυτικής τέχνης.

«Το έργο αρπάχτηκε από τις φλόγες, βγήκε από το κάδρο του και πετάχτηκε από ένα κοντινό παράθυρο» γράφει η Verity Babbs του Artnet. Σήμερα, ο πίνακας «Las Meninas» βρίσκεται στο Μουσείο του Πράδο της Μαδρίτης.

Άλλα έργα ήταν λιγότερο τυχερά. Περίπου 500 πίνακες καταστράφηκαν στην πυρκαγιά, μεταξύ των οποίων και ένας άλλος πίνακας του Βελάσκεθ: «Η απέλαση των Μορίσκων» (Expulsion of the Moriscos) του 1627, που απεικόνιζε τη διαταγή του Φιλίππου Γ’ να εκδιώξει τους Μορίσκους, μουσουλμάνους που ασπάστηκαν τον χριστιανισμό, από την Ισπανία.


Καλλιτέχνης αναδημιούργησε τον πίνακα του Βελάσκεθ

Σήμερα, σχεδόν τρεις αιώνες μετά την καταστροφή, ένας καλλιτέχνης επανασχεδίασε ψηφιακά τον πίνακα «Η απέλαση των Μορίσκων» χρησιμοποιώντας τεχνητή νοημοσύνη.

Ο Fernando Sánchez Castillo, ένας καλλιτέχνης με έδρα τη Μαδρίτη, δημιούργησε ένα βίντεο διάρκειας τεσσάρων λεπτών που δείχνει έναν κενό καμβά να μεταμορφώνεται σε μια προσέγγιση του αρχικού πίνακα του Βελάσκεθ. Το βίντεο παρουσιάστηκε στην Albarrán Bourdais, μια γκαλερί στη Μαδρίτη, στο πλαίσιο της ατομικής έκθεσης του Castillo, “Contra-informaciones”.

Για να δημιουργήσει την ερμηνεία του, ο Castillo ξεκίνησε με ιστορικές πηγές. Μια λεπτομερής περιγραφή του πίνακα, την οποία ο ιστορικός και καλλιτέχνης Antonio Palomino είχε γράψει πριν από την πυρκαγιά, ήταν απαραίτητη για το έργο. Ο Castillo αναφέρθηκε επίσης σε ένα προκαταρκτικό σκίτσο που έκανε ο Βελάσκεθ για την «Απέλαση των Μορίσκων», το οποίο ανακάλυψε ο Ισπανός ιστορικός τέχνης Γουίλιαμ Τζόρνταν σε έναν οίκο δημοπρασιών του Λονδίνου το 1988, σύμφωνα με την El País.

Η εικονογράφηση, η οποία είχε αποδοθεί λανθασμένα στον φλαμανδό ζωγράφο Justus Sustermans, αποκαταστάθηκε και τόσο το Μουσείο Τέχνης Kimbell του Τέξας όσο και το Μουσείο Πράδο επιβεβαίωσαν ότι πρόκειται για το σκίτσο του Βελάσκεθ για την «Απέλαση των Μορίσκων».

Ο πίνακας «Η απέλαση των Μορίσκων» του Ντιέγκο Βελάσκεθ, όπως τον αναδημιούργησε ο Fernando Sánchez Castillo


Οπλισμένος με αυτά τα υλικά, ο Castillo συνεργάστηκε με την Paula García, μια επιστήμονα της τεχνητής νοημοσύνης που τώρα εργάζεται στο σχεδιασμό βιντεοπαιχνιδιών. Εισήγαγαν τα έγγραφά τους και άλλους μπαρόκ πίνακες ζωγραφικής στο Midjourney, ένα AI εργαλείο που παράγει εικόνες από προτροπές κειμένου. Η συγγραφή μιας υψηλής ποιότητας προτροπής είναι ένα ζωτικό βήμα στη διαδικασία, που συχνά απαιτεί πολλές προσπάθειες.

«Όσο πιο ακριβής είναι η προτροπή, τόσο καλύτερα λειτουργεί» ανέφερε η García. «Αν είστε ασαφής, όπως λέγοντας “αλληγορία της Ισπανίας” για τον πίνακά μας, θα δείτε ισπανικές σημαίες να εμφανίζονται στην οθόνη. Είναι μια χρονοβόρα δουλειά που απαιτεί υπομονή. Προχωράς προς τα εμπρός, πας πίσω, ελέγχεις τις εικόνες του διαδικτύου και μετά προχωράς ξανά προς τα εμπρός» συνέχισε και τόνισε ότι η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης ήταν σαν να «έχεις έναν στρατό μαθητευόμενων».

 

Μόλις είχαν τα δομικά στοιχεία για την ερμηνεία τους, στράφηκαν στην τελευταία έκδοση του Adobe Photoshop, η οποία περιλαμβάνει μια AI λειτουργία που ονομάζεται generative filling, για να ολοκληρώσουν τη δουλειά. Ο Castillo και η Paula τόνισαν ότι το έργο τέχνης που προέκυψε είναι περίπου 80% «καλλιτεχνική δημιουργία» και 20% AI.

πηγή: FOXreport.gr

Από το enikos

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου