Η σύντομη αλλά εμβληματική ζωή του Τζέιμς Ντιν έφτασε απότομα στο τέλος της όταν, στις 30 Σεπτεμβρίου του 1955, πέθανε σε ένα τραγικό αυτοκινητιστικό δυστύχημα. Μέχρι και σήμερα, οι λεπτομέρειες του θανάτου του παραμένουν μπερδεμένες και ανατριχιαστικές.
Ο Τζέιμς Ντιν ήταν ένας από εκείνους τους αστέρες των οποίων η προσωπικότητα έγινε πιο διάσημη από οποιαδήποτε από τις ταινίες του. Φαίνεται πώς, όπως έλαμψε το αστέρι του, έτσι και έσβησε. Ήταν μόλις 24 ετών όταν πέθανε, αλλά, ο -ανατριχιαστικός και άκαιρος- θάνατός του εδραίωσε τη θέση του ως επαναστατημένο σύμβολο.
Τα πρώτα χρόνια και το πάθος του για τους αγώνες
Ο Τζέιμς Μπάιρον Ντιν γεννήθηκε στην Ιντιάνα στις 8 Φεβρουαρίου του 1931, όπου και έζησε για λίγα χρόνια προτού η οικογένειά του μετακομίσει στην Καλιφόρνια λόγω της δουλειάς του πατέρα του. Η μητέρα του πέθανε όταν εκείνος ήταν εννέα χρονών.
Ο Ντιν έμοιαζε να αποπνέει πάντα ταλέντο. Έπαιζε βιολί, χόρευε κλακέτες και ασχολούνταν με την γλυπτική. Σε μια δήλωση προς τον διευθυντή του γυμνασίου του, εξέφρασε αυτό που θα γινόταν μια από τις πιο εικονικές πτυχές του, η μοτοσικλέτα:
Το '49, εγγράφηκε στο Junior College του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια, αλλά τα παράτησε μετά από πρόταση του καθηγητή του θεάτρου για να ακολουθήσει καριέρα στη Νέα Υόρκη.
Μετά από μερικά χρόνια, έχοντας κάνει μερικούς μικρούς ρόλους και διαφημίσεις, μετακόμισε στη Νέα Υόρκη για να σπουδάσει υπό τον διάσημο σκηνοθέτη Λι Στράσμπεργκ το '51. Τα επόμενα χρόνια, ανέπτυξε την -αντισυμβατική- τεχνική υποκριτικής του, την "υπογραφή" του, και βρέθηκε να συμμετέχει σε πολλές τηλεοπτικές εκπομπές και θεατρικά έργα του Μπρόντγουεϊ.
Το '55, ήρθε η μεγάλη ευκαιρία, όταν προσελήφθη στο καστ της ταινίας "Ανατολικά της Εδέμ", τη μεταφορά του μυθιστορήματος του John Steinbeck το '52. Η σε μεγάλο βαθμό αυτοσχεδιασμένη ερμηνεία του στο ρόλο και η αναπαράσταση της ανήσυχης αμερικανικής νεολαίας στη δεκαετία του ’50 εγκωμιάστηκαν ευρέως και η πορεία του φαινόταν καθορισμένη.
Η μετέωρη άνοδός του δε θα μπορούσε να προβλέψει τον θάνατό του, όσο ξαφνικός και φρικτός κι αν ήταν.
Ο Ντιν έμοιαζε να αποπνέει πάντα ταλέντο. Έπαιζε βιολί, χόρευε κλακέτες και ασχολούνταν με την γλυπτική. Σε μια δήλωση προς τον διευθυντή του γυμνασίου του, εξέφρασε αυτό που θα γινόταν μια από τις πιο εικονικές πτυχές του, η μοτοσικλέτα:
"Το χόμπι μου ή αυτό που κάνω στον ελεύθερο χρόνο μου, είναι η μοτοσικλέτα. Ξέρω πολλά για αυτές και μου αρέσει να οδηγώ. Έχω συμμετάσχει σε μερικούς αγώνες και τα πήγα καλά".
Το '49, εγγράφηκε στο Junior College του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια, αλλά τα παράτησε μετά από πρόταση του καθηγητή του θεάτρου για να ακολουθήσει καριέρα στη Νέα Υόρκη.
Μετά από μερικά χρόνια, έχοντας κάνει μερικούς μικρούς ρόλους και διαφημίσεις, μετακόμισε στη Νέα Υόρκη για να σπουδάσει υπό τον διάσημο σκηνοθέτη Λι Στράσμπεργκ το '51. Τα επόμενα χρόνια, ανέπτυξε την -αντισυμβατική- τεχνική υποκριτικής του, την "υπογραφή" του, και βρέθηκε να συμμετέχει σε πολλές τηλεοπτικές εκπομπές και θεατρικά έργα του Μπρόντγουεϊ.
Το '55, ήρθε η μεγάλη ευκαιρία, όταν προσελήφθη στο καστ της ταινίας "Ανατολικά της Εδέμ", τη μεταφορά του μυθιστορήματος του John Steinbeck το '52. Η σε μεγάλο βαθμό αυτοσχεδιασμένη ερμηνεία του στο ρόλο και η αναπαράσταση της ανήσυχης αμερικανικής νεολαίας στη δεκαετία του ’50 εγκωμιάστηκαν ευρέως και η πορεία του φαινόταν καθορισμένη.
Η μετέωρη άνοδός του δε θα μπορούσε να προβλέψει τον θάνατό του, όσο ξαφνικός και φρικτός κι αν ήταν.
Ο θάνατός του
Ο Τζέιμς Ντιν δεν εγκατέλειψε ποτέ το πάθος του, τους αγώνες αυτοκινήτων. Την ίδια χρονιά που έκανε πρεμιέρα το "Ανατολικά της Εδέμ", ο Ντιν συμμετείχε τόσο στους αγώνες στο Παλμς Σπρινγκς όσο και στην Σάντα Μπάρμπαρα. Είχε αγοράσει μια ολοκαίνουργια Porsche 550 Spyder, την οποία ονόμασε "Little Bastard", και σχεδίαζε να την οδηγήσει σε έναν στο Salinas στην Καλιφόρνια.
Αρχικά, σκέφτηκε να πάει με τρέιλερ η Porsche στο Salinas, αλλά την τελευταία στιγμή αποφάσισε να την οδηγήσει μόνος του.
Στις 30 Σεπτεμβρίου του '55, ο σταρ του Χόλιγουντ ξεκίνησε για το Salinas με τον "Little Bastard", συνοδευόμενος από τον μηχανικό του, τον Rolf Wütherich. Γύρω στις 3:30 μ.μ., τον σταμάτησε η τροχαία λόγω υπερβολικής ταχύτητας. Γύρω στις 4:45 μ.μ., έφαγε και μετά ξεκίνησε ξανά το ταξίδι του. Γύρω στις 5:45 μ.μ., ενώ ετοιμαζόταν να πάρει μια αριστερή στροφή σε μια διασταύρωση, ο Ντιν είδε ένα Ford να κατευθύνεται προς τα πάνω του. "Πρέπει να σταματήσει, θα μας δει", υποτίθεται καθησύχασε τον Wütherich, αλλά τα δύο αυτοκίνητα συγκρούστηκαν μετωπικά.
Ο Wütherich εκτοξεύτηκε από το αυτοκίνητο με πολλά σπασμένα κόκαλα. Το Ford ανατράπηκε και ο οδηγός του, ο 23χρονος Donald Turnupseed, γλίτωσε με ελαφρά τραύματα. Η Porsche στριφογύρισε στον αέρα, έπεσε κάτω και κύλησε στην άκρη του δρόμου. Ο Τζέιμς Ντιν ήταν ακόμα μέσα.
Αρχικά, σκέφτηκε να πάει με τρέιλερ η Porsche στο Salinas, αλλά την τελευταία στιγμή αποφάσισε να την οδηγήσει μόνος του.
Στις 30 Σεπτεμβρίου του '55, ο σταρ του Χόλιγουντ ξεκίνησε για το Salinas με τον "Little Bastard", συνοδευόμενος από τον μηχανικό του, τον Rolf Wütherich. Γύρω στις 3:30 μ.μ., τον σταμάτησε η τροχαία λόγω υπερβολικής ταχύτητας. Γύρω στις 4:45 μ.μ., έφαγε και μετά ξεκίνησε ξανά το ταξίδι του. Γύρω στις 5:45 μ.μ., ενώ ετοιμαζόταν να πάρει μια αριστερή στροφή σε μια διασταύρωση, ο Ντιν είδε ένα Ford να κατευθύνεται προς τα πάνω του. "Πρέπει να σταματήσει, θα μας δει", υποτίθεται καθησύχασε τον Wütherich, αλλά τα δύο αυτοκίνητα συγκρούστηκαν μετωπικά.
Ο Wütherich εκτοξεύτηκε από το αυτοκίνητο με πολλά σπασμένα κόκαλα. Το Ford ανατράπηκε και ο οδηγός του, ο 23χρονος Donald Turnupseed, γλίτωσε με ελαφρά τραύματα. Η Porsche στριφογύρισε στον αέρα, έπεσε κάτω και κύλησε στην άκρη του δρόμου. Ο Τζέιμς Ντιν ήταν ακόμα μέσα.
Αμέσως, κόσμος έσπευσε να απεγκλωβίσει τον Ντιν από το θρυμματισμένο μεταλλικό κουφάρι, αλλά είδαν με τρόμο πως συνθλίφτηκε από την σύγκρουση. Ακόμα και σήμερα είναι άγνωστο γιατί ακριβώς συνέβη το δυστύχημα. Δεν αποδόθηκαν ποτέ κατηγορίες στον Turnupseed και οι αυτόπτες μάρτυρες ισχυρίζονται ότι ο Ντιν δεν έτρεχε με υπερβολική ταχύτητα. Ανεξάρτητα από τις συνθήκες, λίγο μετά τις 6 το απόγευμα, κατά την άφιξή του στο νοσοκομείο του Paso Robles, διαπιστώθηκε ο θάνατός του.
Η κατάρα του Little Bastard
Ο θάνατός του εδραίωσε τον μύθο του Ντιν και τον καθιέρωσε ως μια επαναστατημένη εμβληματική μορφή, με αόρατα, ίσως σκοτεινά, βάθη.
Γρήγορα, ξεπήδησε ένας άλλος θρύλος γύρω από το θάνατό του, σχετικός με την αγαπημένη του Porsche. Οι θαυμαστές έσπευσαν να επισημάνουν ότι, νωρίτερα, ο Ντιν είχε γυρίσει ένα διαφημιστικό για ασφαλή οδήγηση, προειδοποιώντας τους θεατές "να είστε χαλαροί στην οδήγηση, η ζωή που μπορεί να σώσεις μπορεί να είναι δική μου". Αυτή η σύμπτωση από μόνη της ήταν αρκετά απόκοσμη, αλλά σύντομα αναφέρθηκαν και περίεργα περιστατικά σχετικά με τον Little Bastard.
Αν και το αυτοκίνητο είχε σαραβαλιαστεί, ορισμένα από τα εξαρτήματά του μπόρεσαν να διασωθούν και να πουληθούν μεμονωμένα. Όσοι όμως τα αγόρασαν, τους συνέβησαν περίεργα πράγματα. Ο κινητήρας πουλήθηκε σε έναν γιατρό που σκοτώθηκε σε σύγκρουση την πρώτη φορά που τον χρησιμοποίησε. Ένας άλλος οδηγός τραυματίστηκε όταν δύο λάστιχα που είχε αγοράσει από το αυτοκίνητο έσκασαν ταυτόχρονα. Ο οδηγός του φορτηγού που μετέφερε το σασί ξέφυγε από τον δρόμο και σκοτώθηκε.
Αν και το αυτοκίνητο είχε σαραβαλιαστεί, ορισμένα από τα εξαρτήματά του μπόρεσαν να διασωθούν και να πουληθούν μεμονωμένα. Όσοι όμως τα αγόρασαν, τους συνέβησαν περίεργα πράγματα. Ο κινητήρας πουλήθηκε σε έναν γιατρό που σκοτώθηκε σε σύγκρουση την πρώτη φορά που τον χρησιμοποίησε. Ένας άλλος οδηγός τραυματίστηκε όταν δύο λάστιχα που είχε αγοράσει από το αυτοκίνητο έσκασαν ταυτόχρονα. Ο οδηγός του φορτηγού που μετέφερε το σασί ξέφυγε από τον δρόμο και σκοτώθηκε.
Πολλά από τα περιστατικά που σχετίζονται με την "κατάρα" μετά τον θάνατο του Ντιν είναι σχεδόν αδύνατο να επιβεβαιωθούν, μιας και τα επιμέρους μέρη της Porsche είναι δύσκολο να εντοπιστούν. Υπάρχουν όμως μερικές απόκοσμες συμπτώσεις που δεν μπορούν να παραβλεφθούν τόσο εύκολα.
Ένα τέτοιο παράδειγμα προέρχεται από τον ίδιο τον σερ Άλεκ Γκίνες, ο οποίος, σε μια συνέντευξη του το 1977 είπε την περίεργη ιστορία της πρώτης και μοναδικής συνάντησής του με τον Ντιν.
Ένα βράδυ την ίδια χρονιά του θανάτου του Τζέιμς Ντιν, ο Βρετανός ηθοποιός τον συνάντησε τυχαία στο Χόλιγουντ. Ο νεαρός ηθοποιός του έδειξε περήφανα την Porsche που είχε αγοράσει πρόσφατα, λέγοντάς τους ότι θα μπορούσε να φτάσει τα 150 μίλια/ώρα, αν και παραδέχτηκε ότι δεν είχε μπει ακόμη στο αυτοκίνητο. Ο Γκίνες θυμήθηκε πώς "κάτι περίεργο μου συνέβη. Κάποια σχεδόν διαφορετική φωνή, και είπα... 'Σε παρακαλώ, μην μπεις σε αυτό το αυτοκίνητο, γιατί... αν μπεις, τώρα είναι Πέμπτη... 10 η ώρα το βράδυ, και στις 10 το βράδυ την επόμενη Πέμπτη, θα είσαι νεκρός'".
Η παράξενη στιγμή πέρασε και ο Ντιν ανασήκωσε τους ώμους του στην προειδοποίηση. Ο Γκίνες συνέχισε λέγοντας ότι οι δυο τους είχαν ένα "αξιαγάπητο δείπνο και το απόγευμα της επόμενης Πέμπτης ήταν νεκρός".
από: ati
Ένα τέτοιο παράδειγμα προέρχεται από τον ίδιο τον σερ Άλεκ Γκίνες, ο οποίος, σε μια συνέντευξη του το 1977 είπε την περίεργη ιστορία της πρώτης και μοναδικής συνάντησής του με τον Ντιν.
Ένα βράδυ την ίδια χρονιά του θανάτου του Τζέιμς Ντιν, ο Βρετανός ηθοποιός τον συνάντησε τυχαία στο Χόλιγουντ. Ο νεαρός ηθοποιός του έδειξε περήφανα την Porsche που είχε αγοράσει πρόσφατα, λέγοντάς τους ότι θα μπορούσε να φτάσει τα 150 μίλια/ώρα, αν και παραδέχτηκε ότι δεν είχε μπει ακόμη στο αυτοκίνητο. Ο Γκίνες θυμήθηκε πώς "κάτι περίεργο μου συνέβη. Κάποια σχεδόν διαφορετική φωνή, και είπα... 'Σε παρακαλώ, μην μπεις σε αυτό το αυτοκίνητο, γιατί... αν μπεις, τώρα είναι Πέμπτη... 10 η ώρα το βράδυ, και στις 10 το βράδυ την επόμενη Πέμπτη, θα είσαι νεκρός'".
Η παράξενη στιγμή πέρασε και ο Ντιν ανασήκωσε τους ώμους του στην προειδοποίηση. Ο Γκίνες συνέχισε λέγοντας ότι οι δυο τους είχαν ένα "αξιαγάπητο δείπνο και το απόγευμα της επόμενης Πέμπτης ήταν νεκρός".
από: ati
Από το 3otiko
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου