Ένα πολυτελές αρχοντικό του 16ου αιώνα γεμάτο με εντυπωσιακές σκάλες, φανταστικές τοιχογραφίες και υπέροχους κήπους.
Η Βίλα Φαρνέζε είναι ένα από τα πιο εντυπωσιακά δείγματα αρχιτεκτονικής του 16ου αιώνα στην ιταλική περιφέρεια Λάτιο. Βρίσκεται στο υψηλότερο σημείο της πόλης Καπραρόλα και δεσπόζει στη γύρω περιοχή. Είναι μία ογκώδης Αναγεννησιακή και Μανιεριστική κατασκευή, στις παρυφές του όρους Κίμινι, μία σειρά ηφαιστειακών λόφων με πυκνά δάση, και δυτικά της λίμνης Βίκο.
Το έργο ξεκίνησε από τον -τότε- καρδινάλιο Αλέξανδρο του ισχυρού Οίκου των Φαρνέζε, το 1504. Αργότερα, όταν ο καρδινάλιος έγινε ο Πάπας Παύλος Γ', προσέλαβε δύο από τους μεγαλύτερους αρχιτέκτονες της εποχής, τον Αντόνιο ντα Σαγκάλο τον νεότερο (Antonio da Sangallo) και τον Μπαλντασσάρε Περούτσιτον (Baldassare Peruzzi). Στο δεύτερο μισό του 16ου αιώνα, ο εγγονός του Πάπα, ο συνώνυμος και επίσης καρδινάλιος, Αλέξανδρος Φαρνέζε, ανέθεσε την κατασκευή του χώρου σε έναν άλλο μεγάλο αρχιτέκτονα της εποχής, τον Τζάκομο Μπαρότσι ντα Βίνιολα (Giacomo Barozzi da Vignola).
Σε αυτή τη δεύτερη φάση, το πενταγωνικό σχήμα διατηρήθηκε, αλλά η εσωτερική αυλή τροποποιήθηκε από σε κυκλική, και η κατοικία άλλαξε όψη από αμυντικό φρούριο σε αριστοκρατικό μέγαρο στο οποίο ο Αλέξανδρος Φαρνέζε ο νεότερος μπορούσε να αποσυρθεί, όταν η οικογένειά του δεν ήταν πλέον δημοφιλής στην αυλή του Παύλου Δ'.
Ταυτόχρονα όμως, τροποποιήθηκε και η Καπραρόλα και, ως αποτέλεσμα, ένας ευθύς δρόμος διασχίζει την πόλη και οδηγεί κατευθείαν στην είσοδο της βίλας με τις δύο σκάλες της.
Στα επόμενα 20 χρόνια, ο Φαρνέζε ανέθεσε σε αρκετούς καλλιτέχνες -όπως οι αδερφοί Zuccari, ο Jacopo Zanguidi και ο Giovanni Antonio da Varese- να ζωγραφίσουν τα δωμάτια με μια εξαιρετική και φαινομενικά άπειρη συλλογή τοιχογραφιών -με θέματα που πιθανότατα άντλησαν έμπνευση από τον ποιητή, γραμματέα και φίλο του καρδιναλίου, Αννίμπαλε Κάρο (Annibale Caro)-, που εξακολουθούν να είναι ένα από τα σημαντικότερα σημεία της βίλας.
Τα δωμάτια έχουν πάρει το όνομά τους από την εικονογραφία στους τοίχους και την οροφή. Τα πιο σημαντικά περιλαμβάνουν την Αίθουσα των Κατορθωμάτων των Φαρνέζε (sala dei fasti Farnesiani), την Αίθουσα των Χαρτών του Κόσμου (sala del mappa mondo) με πολύ λεπτομερείς χάρτες του κόσμου όπως ήταν γνωστό τη δεκαετία του 1570 και η Αίθουσα του Ηρακλή (sala di Ercole) με το πανοραμικό χαγιάτι και το σιντριβάνι που μοιάζει με σπήλαιο. Ο Ηρακλής παίζει σημαντικό ρόλο στη μυθολογία της περιοχής καθώς η κοντινή λίμνη Βίκο πιστεύεται ότι σχηματίστηκε από τον μύθο του ήρωα, μια σκηνή που απεικονίζεται επίσης σε μια από τις νωπογραφίες.
Ο πρώτος όροφος, γνωστός και Όροφος των Ευγενών (Piano Nobile), φιλοξενεί τα πιο σημαντικά δωμάτια από τους πέντε ορόφους του κτηρίου και χωρίζεται σε δύο συμμετρικά διαμερίσματα με διακριτούς εποχιακούς ρόλους. Για να φτάσει κανείς εκεί, ο Βίνιολα σχεδίασε πολλές σπειροειδείς σκάλες, η πιο εντυπωσιακή από τις οποίες, με τοιχογραφίες του Αντόνιο Τεμπέστα (Antonio Tempesta), είναι γνωστή ως Βασιλική Κλίμακα (Scala Regia). Η Scala Regia αντλεί έμπνευση από τη σκάλα του Bramante στο Casino di Belvedere του Πάπα Ιούλιου Β' και μπορούσε να την ανέβει ακόμη και ένα μουλάρι ή ένα μικρό άλογο.
Από την Αίθουσα των Χαρτών
Οι ανασυρόμενες γέφυρες από τα διαμερίσματα στον Piano Nobile οδηγούν στους εντυπωσιακούς κήπους, το πρώτο μέρος των οποίων περιελάμβανε ένα θέατρο σαν σπήλαιο και μετά, το δάσος με τις καστανιές, όπου οι αρχιτέκτονες σχεδίασαν το Giardino Segreto (Μυστικό Κήπο) με το εξοχικό του, γνωστό ως το Casino. Οι σκάλες οδηγούν στο Καζίνο και χωρίζονται από μια διαδοχική ροή που αναδύεται από τα αγάλματα των Θεών του Ποταμού. Κάτω από το Καζίνο, ένας κήπος-λαβύρινθος περιβάλλεται από γιγάντια αγάλματα Ερμές (όλα διαφορετικά σχεδιασμένα) και από κυπαρίσσια. Ανάμεσα στο Καζίνο και την πάνω πύλη που οδηγεί στο δάσος με τις καστανιές, υπάρχει ένας κήπος με τριανταφυλλιές.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου