Το χρυσό περίαπτο που βρίσκεται στο Λούβρο.
Το μουσείο είναι ένας χώρος πολιτισμού, φορέας πολιτισμών, μία κιβωτός όπου διασώζονται έργα τέχνης, ένα κέντρο αλληλεπίδρασης, για άλλους ψυχικής ανάτασης, ενώ δύναται σαφώς να έχει και άλλους ρόλους. Τι σημαίνει άραγε για ένα μουσείο, ως φορέα πολιτισμού, η συμπερίληψη σημαντικών έργων τέχνης, έργων που δημιουργήθηκαν με έναν συγκεκριμένο σκοπό και απευθυνόταν πιθανότατα σε έναν
συγκεκριμένο άνθρωπο;Aν βρεθείτε στο Παρίσι κι επισκεφθείτε το μεγάλο μουσείο της πόλης, το Λούβρο, έχετε μία ευκαιρία να δείτε και να αναγνωρίσετε, μεταξύ άλλων, ένα τέτοιο μοναδικό έργο τέχνης του πολιτισμού των αρχαίων Αιγυπτίων. Στην πτέρυγα Sully του πρώτου ορόφου και ειδικότερα στην αίθουσα 643 υπάρχει η προθήκη με τον αριθμό 01. Το χρυσό περίαπτο Ε 6204 που κάποτε αφιερώθηκε στον βασιλιά Οσορκον Β΄ κλέβει γρήγορα την πρώτη ματιά αυτού που εισέρχεται στον χώρο.
Με μόλις 9 εκατοστά ύψος και 6,6 εκατοστά πλάτος, θεωρείται από τους ίδιους τους συντελεστές του μουσείου αριστουργηματικό έργο αρχαίας χρυσοχοΐας, εξαιρετικά πολύτιμο από συμπαγή χρυσό και λίθο λαζουρίτη. Η προέλευση του κομψού αυτού αριστουργήματος προέκυψε κάπως τυχαία, καθώς απολάμβανα την ανάγνωση της περιγραφής των αιγυπτιακών Θηβών στην εργασία «Αρχαιολογικαί εν Αιγύπτω ανασκαφαί και αποκαλύψεις εν περιλήψει εκτιθέμενα» του Αθηναίου λόγιου του 19ου αιώνα Τάσσου Νερούτσου, γραμμένη στη γοητευτική ελληνική γλώσσα που πια εξέλιπε και όπου σχετικά εύκολα αναγνωρίζει κανείς την ερμηνεία των λέξεων.
Εκεί, ο συγγραφέας βεβαιώνει ότι το περίαπτο ανακαλύφθηκε «…εν τω Αμμωνείω των Θηβών…» ευλόγως στο ιερό του Αμμωνος-Ρα του Καρνάκ Μέσα από τις λέξεις του ο Νερούτσος οδηγεί υποχρεωτικά στην ταυτοποίηση του αντικειμένου με αυτό που εκτίθεται στο παριζιάνικο μουσείο: «…σύμπλεγμα ειδωλίων τριών επί μιας και της αυτής τετραγώνου βάσεως, ολοσφυρήλατα πάντα, εκ χρυσού καθαρού, μικρόν μεν αλλά τιμαλφές καλλιτέχνημα, παριστών την αποθέωσιν του βασιλέως Οσόρχοντος εκ της ΚΒ’ Βουβαστίτιδος δυναστείας…» και βέβαια συμπληρώνει ο Νερούτσος ότι το εν λόγω αντικείμενο αποτελεί «…το θαυμασιώτερον των κειμηλίων της ιδιωτικής του εν Αλεξανδρεία φιλαρχαίου Ιωάννου Δημητρίου Αιγυπτιακής συλλογής, ο μέχρι τούδε ολίγιστοι γιγνώσκουσι, και του οποίου τας επιγραφάς πρώτος εγώ νυν δημοσιεύω εν μεταφράσει».
Ας δούμε, όμως, ποιος είναι ο Ιωάννης Δημητρίου. Ο επιχειρηματίας βαμβακιού και συλλέκτης αρχαιοτήτων Ιωάννης Δημητρίου καταγόταν από τη Λήμνο, αλλά επέλεξε να διαμείνει στην Αλεξάνδρεια όπου διατηρούσε στο προάστιο Ράμλιο την έπαυλή του. Ως συλλέκτης είχε αφιερώσει, κατά τη συνήθεια της εποχής, κάποια δωμάτια της έπαυλης στην έκθεση της προσωπικής του συλλογής αιγυπτιακών αρχαιοτήτων, δημιουργώντας με τον τρόπο αυτό ένα μικρό μουσείο στον χώρο του. Η συλλογή αυτή δωρήθηκε μεταξύ των ετών 1880-1886 στην εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία, η οποία ακολούθως τη δώρησε στο νεόδμητο τότε Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Καλό είναι να επισημανθεί ότι η συλλογή Ιωάννη Δημητρίου ήταν η πρώτη που εντάχθηκε στις συλλογές του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.
Β. Χρυσικόπουλος
* Ο κ. Βασίλης Χρυσικόπουλος είναι αρχαιολόγος στο Μουσείο Ακρόπολης, δρ αιγυπτιολόγος.
Πηγή: kathimerini.gr
Από το amfipolinews
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου