Κοντολογίς, όσο κι αν ορισμένοι φίλοι επιθυμούν τον χωρισμό Εκκλησίας και Κράτους, στην ουσία αυτό είναι μια ουτοπία. Και το λέμε αυτό διότι ο Έλληνας, ακόμη κι αν δεν προσέρχεται κάθε Κυριακή στην Θεία Λειτουργία, κατά βάθος δεν θέλει να του πειράζεις την πίστη του. Απόδειξη το γεγονός ότι κάθε φορά που βγαίνει για προσκύνηση μια εικόνα αγίου, μυριάδες λαού σπεύδουν να την προσκυνήσουν! Και ως προς αυτό
έχει κανείς αντίρρηση;
ΠΡΟΧΘΕΣ, ακούγοντας τον ραδιοφωνικό σταθμό «Στο Κόκκινο» (ενδεχομένως να ήταν το Πρώτο Πρόγραμμα της ΕΡΤ) άκουσα έναν γνωστό αριστερό δημοσιογράφο, που δούλευε στον «Ιό» της Ελευθεροτυπίας, να λέει στον παρουσιαστή της εκπομπής ότι «ήρθε ο καιρός να αναθεωρήσουμε το Σύνταγμα».
--Βεβαίως, απαντά ο παρουσιαστής. Έχουμε το άρθρο 86 του Συντάγματος που πρέπει να αναθεωρηθεί. Είναι δυνατόν να μην τιμωρούνται οι υπουργοί για τις ανομίες τους και να παραγράφονται όλα τα αμαρτήματά τους;
--Μα, τι είναι αυτά που λες; Αντέτεινε ο δημοσιογράφος. Εδώ έχουμε πιο σοβαρά προβλήματα να επιλύσουμε.
--Το πιστεύω, λέει ο παρουσιαστής. Είναι δυνατόν να μην έχουμε ιδιωτικά πανεπιστήμια;
--Δεν σε καταλαβαίνω, του ξαναλέει ο δημοσιογράφος. Σου είπα ότι εδώ έχουμε πιο σοβαρά προβλήματα να επιλύσουμε από αυτά που μου αναφέρεις.
--Ποιο πρόβλημα εννοείς;
--Ο χωρισμός Εκκλησίας και Κράτους, που επί χρόνια ταλανίζει το Έθνος μας!
Ειλικρινά, μειδίασα για να μη πω κάτι πιο πεζοδρομιακό («έσκασα στα γέλια»). Είναι δυνατόν να υπάρχουν σήμερα πολίτες, που έχουν τόσα προβλήματα στο κεφάλι τους (ανεργίες, αναδουλειές, χρέη σε τράπεζες και εφορίες, λουκέτα σε καταστήματα, μεταναστεύσεις των νέων στο Εξωτερικό και τόσα άλλα) και αυτοί να σηκώνονται το πρωί και να σκέπτονται … πώς θα χωριστεί η Εκκλησία από το Κράτος;
Αλλά για ποιον χωρισμό μιλάει ο δημοσιογράφος; Τον ουσιαστικό ή τον τυπικό;
Και για να γίνουμε πιο σαφείς, ο χωρισμός Εκκλησίας και Κράτους κατά βάση, έχει γίνει από το 1850 με τον περίφημο Συνοδικό Τόμο για το Αυτοκέφαλο της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Είναι γνωστό, ότι στις 30 Μαΐου 1850 συγκλήθηκε η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος αποφασίζοντας την ανακοίνωση του αυτοκεφάλου στο Οικ. Πατριαρχείο. Στις 16 Ιουνίου συγκλήθηκε ενδημούσα Σύνοδος με πρόεδρο τον Πατριάρχη Άνθιμο Δ΄. Στην Σύνοδο συμμετείχαν και άλλοι πρώην Πατριάρχες, ο Κύριλλος Ιεροσολύμων, δεκατρείς Μητροπολίτες του Οικουμενικού Θρόνου και κληρικοί του Πατριαρχείου. Μετά από την επίσημη «Συνοδική Συνέλευση» το Οικουμενικό Πατριαρχείο εξέδωσε με συνοδικό τόμο το αυτοκέφαλο της Εκκλησίας της Ελλάδος στις 29 Ιουλίου 1850. Δια του τρόπου τούτου η Εκκλησία μας είναι αυτοκέφαλη χωρίς άλλες εξαρτήσεις.
Τούτο το επιβεβαίωσαν με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο και οι συνταγματικοί νομοθέτες μας οι οποίοι, έχοντας προ οφθαλμών την μεγάλη πίστη των Ελλήνων στην Ορθόδοξη Εκκλησία μας, αποφάσισαν σε όλα τα Συντάγματα της Χώρας να υπάρχει συγκεκριμένο άρθρο που λέει επί λέξει τα εξής:
«Άρθρο 3. Επικρατούσα θρησκεία στην Ελλάδα είναι η θρησκεία της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Χριστού. Η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδας, που γνωρίζει κεφαλή της τον Κύριο ημών Ιησού Χριστό, υπάρχει αναπόσπαστα ενωμένη δογματικά με τη Μεγάλη Εκκλησία της Κωνσταντινούπολης και με κάθε άλλη ομόδοξη Εκκλησία του Χριστού• τηρεί απαρασάλευτα, όπως εκείνες, τους ιερούς αποστολικούς και συνοδικούς κανόνες και τις ιερές παραδόσεις. Είναι αυτοκέφαλη, διοικείται από την Ιερά Σύνοδο των εν ενεργεία Αρχιερέων και από τη Διαρκή Ιερά Σύνοδο που προέρχεται από αυτή και συγκροτείται όπως ορίζει ο Καταστατικός Χάρτης της Εκκλησίας, με τήρηση των διατάξεων του Πατριαρχικού Τόμου της κθ΄ (29) Ιουνίου 1850 και της Συνοδικής Πράξης της 4ης Σεπτεμβρίου 1928.(…)».
Πέραν αυτών οι ρόλοι των δύο αυτών μεγάλων πυλών της Ελληνικής πολιτείας και της Εκκλησίας είναι διακριτοί. Ο κάθε ένας ασχολείται με τα δικά του θέματα και ουσιαστικά δεν ασχολείται με τα θέματα του άλλου.
Αν ο παραπάνω δημοσιογράφος ενοχλείται επειδή σε ελάχιστες περιπτώσεις (κυρίως στην ορκωμοσία της κυβέρνησης ή σε διάφορους αγιασμούς) παρίσταται και ένας εκπρόσωπος της Εκκλησίας, αυτό σημαίνει ότι η Εκκλησία μας … ταλανίζει το Γένος μας; Για όνομα του Θεού!
--Μιλάει, λέει, η Ιεραρχία και παρεμβαίνει σε θέματα που άπτονται της πολιτείας.
--Μα, αν δεν κάνουμε λάθος, η Ιεραρχία, που είναι Έλληνες πολίτες με δικαίωμα ψήφου, διατυπώνει τον λόγο της οσάκις η πολιτεία παρεμβαίνει στο δικό της εκκλησιαστικό ή ποιμαντικό έργο! Να σας πούμε και κάτι άλλο; Στην Αγγλία, για παράδειγμα, η πολιτεία όχι μόνον δεν ενοχλείται με την Εκκλησία, αλλά η Βασίλισσα είναι και Αρχηγός της Αγγλικανικής Εκκλησίας! Εδώ γιατί δεν μιλάει κανείς; Γιατί;
Παρά ταύτα η Εκκλησία μας παρέδωσε το 99% της περιουσίας της στο Κράτος με ελάχιστο αντίκρισμα την μισθοδοσία των ιερέων, ενώ στις δύσκολες στιγμές του Έθνους μας, παρέστη με την γενναιόδωρη φιλανθρωπία της παντού!
Κοντολογίς, όσο κι αν ορισμένοι φίλοι επιθυμούν τον χωρισμό Εκκλησίας και Κράτους, στην ουσία αυτό είναι μια ουτοπία. Και το λέμε αυτό διότι ο Έλληνας, ακόμη κι αν δεν προσέρχεται κάθε Κυριακή στην Θεία Λειτουργία, κατά βάθος δεν θέλει να του πειράζεις την πίστη του. Απόδειξη το γεγονός ότι κάθε φορά που βγαίνει για προσκύνηση μια εικόνα αγίου, μυριάδες λαού σπεύδουν να την προσκυνήσουν! Και ως προς αυτό έχει κανείς αντίρρηση;
Με σεβασμό και τιμή
ΑΓΓΕΛΟΣ ΠΑΝ. ΣΑΚΚΕΤΟΣ
έχει κανείς αντίρρηση;
ΠΡΟΧΘΕΣ, ακούγοντας τον ραδιοφωνικό σταθμό «Στο Κόκκινο» (ενδεχομένως να ήταν το Πρώτο Πρόγραμμα της ΕΡΤ) άκουσα έναν γνωστό αριστερό δημοσιογράφο, που δούλευε στον «Ιό» της Ελευθεροτυπίας, να λέει στον παρουσιαστή της εκπομπής ότι «ήρθε ο καιρός να αναθεωρήσουμε το Σύνταγμα».
--Βεβαίως, απαντά ο παρουσιαστής. Έχουμε το άρθρο 86 του Συντάγματος που πρέπει να αναθεωρηθεί. Είναι δυνατόν να μην τιμωρούνται οι υπουργοί για τις ανομίες τους και να παραγράφονται όλα τα αμαρτήματά τους;
--Μα, τι είναι αυτά που λες; Αντέτεινε ο δημοσιογράφος. Εδώ έχουμε πιο σοβαρά προβλήματα να επιλύσουμε.
--Το πιστεύω, λέει ο παρουσιαστής. Είναι δυνατόν να μην έχουμε ιδιωτικά πανεπιστήμια;
--Δεν σε καταλαβαίνω, του ξαναλέει ο δημοσιογράφος. Σου είπα ότι εδώ έχουμε πιο σοβαρά προβλήματα να επιλύσουμε από αυτά που μου αναφέρεις.
--Ποιο πρόβλημα εννοείς;
--Ο χωρισμός Εκκλησίας και Κράτους, που επί χρόνια ταλανίζει το Έθνος μας!
Ειλικρινά, μειδίασα για να μη πω κάτι πιο πεζοδρομιακό («έσκασα στα γέλια»). Είναι δυνατόν να υπάρχουν σήμερα πολίτες, που έχουν τόσα προβλήματα στο κεφάλι τους (ανεργίες, αναδουλειές, χρέη σε τράπεζες και εφορίες, λουκέτα σε καταστήματα, μεταναστεύσεις των νέων στο Εξωτερικό και τόσα άλλα) και αυτοί να σηκώνονται το πρωί και να σκέπτονται … πώς θα χωριστεί η Εκκλησία από το Κράτος;
Αλλά για ποιον χωρισμό μιλάει ο δημοσιογράφος; Τον ουσιαστικό ή τον τυπικό;
Και για να γίνουμε πιο σαφείς, ο χωρισμός Εκκλησίας και Κράτους κατά βάση, έχει γίνει από το 1850 με τον περίφημο Συνοδικό Τόμο για το Αυτοκέφαλο της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Είναι γνωστό, ότι στις 30 Μαΐου 1850 συγκλήθηκε η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος αποφασίζοντας την ανακοίνωση του αυτοκεφάλου στο Οικ. Πατριαρχείο. Στις 16 Ιουνίου συγκλήθηκε ενδημούσα Σύνοδος με πρόεδρο τον Πατριάρχη Άνθιμο Δ΄. Στην Σύνοδο συμμετείχαν και άλλοι πρώην Πατριάρχες, ο Κύριλλος Ιεροσολύμων, δεκατρείς Μητροπολίτες του Οικουμενικού Θρόνου και κληρικοί του Πατριαρχείου. Μετά από την επίσημη «Συνοδική Συνέλευση» το Οικουμενικό Πατριαρχείο εξέδωσε με συνοδικό τόμο το αυτοκέφαλο της Εκκλησίας της Ελλάδος στις 29 Ιουλίου 1850. Δια του τρόπου τούτου η Εκκλησία μας είναι αυτοκέφαλη χωρίς άλλες εξαρτήσεις.
Τούτο το επιβεβαίωσαν με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο και οι συνταγματικοί νομοθέτες μας οι οποίοι, έχοντας προ οφθαλμών την μεγάλη πίστη των Ελλήνων στην Ορθόδοξη Εκκλησία μας, αποφάσισαν σε όλα τα Συντάγματα της Χώρας να υπάρχει συγκεκριμένο άρθρο που λέει επί λέξει τα εξής:
«Άρθρο 3. Επικρατούσα θρησκεία στην Ελλάδα είναι η θρησκεία της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Χριστού. Η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδας, που γνωρίζει κεφαλή της τον Κύριο ημών Ιησού Χριστό, υπάρχει αναπόσπαστα ενωμένη δογματικά με τη Μεγάλη Εκκλησία της Κωνσταντινούπολης και με κάθε άλλη ομόδοξη Εκκλησία του Χριστού• τηρεί απαρασάλευτα, όπως εκείνες, τους ιερούς αποστολικούς και συνοδικούς κανόνες και τις ιερές παραδόσεις. Είναι αυτοκέφαλη, διοικείται από την Ιερά Σύνοδο των εν ενεργεία Αρχιερέων και από τη Διαρκή Ιερά Σύνοδο που προέρχεται από αυτή και συγκροτείται όπως ορίζει ο Καταστατικός Χάρτης της Εκκλησίας, με τήρηση των διατάξεων του Πατριαρχικού Τόμου της κθ΄ (29) Ιουνίου 1850 και της Συνοδικής Πράξης της 4ης Σεπτεμβρίου 1928.(…)».
Πέραν αυτών οι ρόλοι των δύο αυτών μεγάλων πυλών της Ελληνικής πολιτείας και της Εκκλησίας είναι διακριτοί. Ο κάθε ένας ασχολείται με τα δικά του θέματα και ουσιαστικά δεν ασχολείται με τα θέματα του άλλου.
Αν ο παραπάνω δημοσιογράφος ενοχλείται επειδή σε ελάχιστες περιπτώσεις (κυρίως στην ορκωμοσία της κυβέρνησης ή σε διάφορους αγιασμούς) παρίσταται και ένας εκπρόσωπος της Εκκλησίας, αυτό σημαίνει ότι η Εκκλησία μας … ταλανίζει το Γένος μας; Για όνομα του Θεού!
--Μιλάει, λέει, η Ιεραρχία και παρεμβαίνει σε θέματα που άπτονται της πολιτείας.
--Μα, αν δεν κάνουμε λάθος, η Ιεραρχία, που είναι Έλληνες πολίτες με δικαίωμα ψήφου, διατυπώνει τον λόγο της οσάκις η πολιτεία παρεμβαίνει στο δικό της εκκλησιαστικό ή ποιμαντικό έργο! Να σας πούμε και κάτι άλλο; Στην Αγγλία, για παράδειγμα, η πολιτεία όχι μόνον δεν ενοχλείται με την Εκκλησία, αλλά η Βασίλισσα είναι και Αρχηγός της Αγγλικανικής Εκκλησίας! Εδώ γιατί δεν μιλάει κανείς; Γιατί;
Παρά ταύτα η Εκκλησία μας παρέδωσε το 99% της περιουσίας της στο Κράτος με ελάχιστο αντίκρισμα την μισθοδοσία των ιερέων, ενώ στις δύσκολες στιγμές του Έθνους μας, παρέστη με την γενναιόδωρη φιλανθρωπία της παντού!
Κοντολογίς, όσο κι αν ορισμένοι φίλοι επιθυμούν τον χωρισμό Εκκλησίας και Κράτους, στην ουσία αυτό είναι μια ουτοπία. Και το λέμε αυτό διότι ο Έλληνας, ακόμη κι αν δεν προσέρχεται κάθε Κυριακή στην Θεία Λειτουργία, κατά βάθος δεν θέλει να του πειράζεις την πίστη του. Απόδειξη το γεγονός ότι κάθε φορά που βγαίνει για προσκύνηση μια εικόνα αγίου, μυριάδες λαού σπεύδουν να την προσκυνήσουν! Και ως προς αυτό έχει κανείς αντίρρηση;
Με σεβασμό και τιμή
ΑΓΓΕΛΟΣ ΠΑΝ. ΣΑΚΚΕΤΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου