Εὐδοξία Αὐγουστίνου, Φιλόλογος - Θεολόγος
Τίς τελευταῖες δεκαετίες μία νέα φιλοσοφική ἀντίληψη, αὐτή τοῦ Μετανθρωπισμοῦ, ἔχει ὑπεισέλθει στό προσκήνιο. Πρόκειται γιά «ἕνα μετανεωτερικό φιλοσοφικό σύστημα, πού ἑστιάζει στόν ἄνθρωπο καί ἔχει στόχο τή μετάβαση ἀπό τόν Ἄνθρωπο τοῦ Ἀνθρωπισμοῦ στόν Μετάνθρωπο τοῦ Μετανθρωπισμοῦ». Ἡ γνώση σχετικά μέ τόν Μετανθρωπισμό εἶναι ἰδιαίτερα σημαντική, καθώς τό ἀντικείμενο αὐτοῦ τοῦ ταχέως ἀναδυόμενου ρεύματος εἶναι ὁ ἄνθρωπος τοῦ 21ου αἰώνα καί ἐπιδίωξή του ἡ διαμόρφωση τῆς ἀνθρωπότητας σέ μιά
μεταανθρωπότητα.Τό κίνημα αὐτό μέ τή σύγχρονη μορφή ξεκίνησε τό 1988 ἀπό τόν Max More καί συνεχίζεται ἡ ἀνάπτυξή του μέχρι καί σήμερα. Σταθμό στήν ἱστορία του ἀποτελεῖ ἡ ἵδρυση τῆς Παγκόσμιας Ἕνωσης Ὑπερανθρωπιστῶν (ΠΕΥ) τό 1998. Στήν ἱδρυτική διακήρυξή της ἀναφέρεται καί τό δικαίωμα τῆς εὐημερίας ὅλων τῶν αἰσθανόμενων ὄντων ἀκόμα καί τῶν τεχνητῶν μορφῶν ὕπαρξης. Ὡς Ὑπερανθρωπισμός συνήθως νοεῖται τό μεταβατικό στάδιο τοῦ ἀνθρώπου, μέχρι νά φθάσει στό τελικό, τό ὁποῖο εἶναι ὁ Μετανθρωπισμός.
Πρόταγμα τοῦ κινήματος ἀποτελεῖ ἡ κατάκτηση τῆς ἀθανασίας καί ὁ ἀποικισμός τοῦ διαστήματος. Ἡ δυνατότητα ἀνθρώπινης ἀθανασίας μπορεῖ νά ἐξασφαλισθεῖ μέσῳ τῆς διεπαφῆς τοῦ ἀνθρώπινου ἐγκεφάλου μέ ἠλεκτρονικό ὑπολογιστή καί μέ τή δημιουργία ἑνός τουλάχιστον ψηφιακοῦ ἀντιγράφου τοῦ ἀνθρώπινου ἑαυτοῦ. Ἔτσι γίνεται λόγος γιά τό σταδιακό πέρασμα τοῦ ἀνθρώπου ἀπό τή βιολογική ἀνθρωπότητά του στήν ἀμιγῶς τεχνική. Οἱ ὑπερασπιστές αὐτοῦ τοῦ κινήματος θεωροῦν πώς νομοτέλεια τῆς ἐξέλιξης τοῦ ἀνθρώπου εἶναι νά καταστεῖ μηχανή.
Ὁ ἄνθρωπος θά μπορεῖ νά ἀλλάζει τόν τρόπο πού ὑπάρχει, ἀξιοποιώντας τή βιολογική του ὑποδομή σάν ἕνα ἔδαφος, ἐπάνω στό ὁποῖο θά μπορεῖ νά χτίζει καί νά διαμορφώνει μέ ὅποιον τρόπο θέλει καί ἐπιθυμεῖ νέα χαρακτηριστικά καί ἱκανότητες· νά χρησιμοποιεῖ διαφορετικά ὑλικά ἀκόμη καί ἀπό ἀνόργανη ὕλη καί συστατικά ἀπό τή χλωρίδα καί τήν πανίδα. Μέ αὐτόν τόν τρόπο θά καταργηθοῦν τά ὅρια μεταξύ τῶν εἰδῶν καί τῶν ὑλικῶν τοῦ πλανήτη.
Ἀντιλαμβανόμαστε, ἑπομένως, ὅτι δέν πρόκειται ἁπλῶς γιά περαιτέρω τεχνολογική ἀνάπτυξη, ἀλλά γιά τή δημιουργία μιᾶς νέας «ἀνθρωπολογίας», μέ ἀπρόβλεπτες συνέπειες στόν ἄνθρωπο καί στήν κοινωνία. Μέ τίς δυνατότητες τῆς τεχνολογίας ἐπιχειρεῖ ὁ σύγχρονος ἄνθρωπος νά ἀλλάξει καί αὐτή τήν ἴδια τήν ὀντολογία του· νά ἐπέμβει στήν ἀνθρώπινη φύση, νά τή «διορθώσει», νά τῆς προσδώσει σωματικές καί διανοητικές δυνατότητες πέρα ἀπό τίς φυσικές της ἱκανότητες, νά καταργήσει τά γηρατειά καί τόν θάνατο. Καθοδηγεῖ τήν ἐξέλιξη καί τή μετατρέπει σέ συνειδητό πρόγραμμα χειραγώγησης καί ὑπέρβασης τῆς φύσης. Ἔτσι δημιουργεῖται ὁ μετάνθρωπος, ἕνα ἀνθρώπινο ὄν μέ «ὑπεράνθρωπες» δυνατότητες, σηματοδοτώντας τό τέλος τοῦ ἀνθρώπου, ὅπως τόν γέννησε ἡ φύση.
Εἶναι ὀφθαλμοφανές ὅτι, ὅταν ἐπικρατήσει ὁ Μετανθρωπισμός, ὁ Ἀνθρωπισμός θά παύσει νά εἶναι ἡ ἐπικρατοῦσα φιλοσοφία, διότι ὁ ἄνθρωπος θά θεωρεῖται ὡς κάτι πού δέν διαφέρει οὐσιαστικά ἀπό τίς ὑπόλοιπες μορφές ὕ- παρξης. Φαίνεται, μάλιστα, νά τόν ἀκυρώνει, ἐφόσον θεωρεῖ ὅτι οἱ ἀνθρώπινες ἰδιότητες μποροῦν νά μεταφερθοῦν καί στήν ἀνόργανη ὕλη. Μηχανικά συστήματα, τά ὁποῖα θά λειτουργοῦν ὅπως ὁ ἀνθρώπινος ἐγκέφαλος, θά μποροῦν νά ἀναπτύξουν τά βασικά χαρακτηριστικά τοῦ ἀνθρώπινου ὄντος, ὅπως ἡ αὐτοσυνειδησία, ἡ ἐλεύθερη βούληση, ἡ βίωση συναισθηματικῶν καταστάσεων, διεκδικώντας παράλληλα καί ἀνάλογη ἠθική ἀξιολόγηση.
Αὐτό τό μετανθρωπιστικό κοινωνικό φαντασιακό κίνημα, βαθιά ριζωμένο στούς κοινωνικούς θεσμούς καί στή σημερινή κουλτούρα τῶν θετικῶν ἐπιστημῶν, μοιάζει νά ἔχει γίνει θρησκεία· ἔχει τούς δικούς του ἁγίους τόπους, ὅπως τό Silicon Valley ἤ τό ἐργαστήριο τῆς Google, τούς δικούς του ἁγίους, ὅπως τόν Aubrey De Grey ἤ τόν Ray Kurzweil, οἱ ὁποῖοι ἐργάζονται ἐπιμελῶς χάριν τοῦ μετανθρώπου, τούς ὁραματικούς προφῆτες του, ὅπως τή Νατάσα Vita-More καί τόν Max More, τούς ἀρχιερεῖς του, ὅπως τόν Elon Musk. Ἀπό τούς προφῆτες καί σοφούς τῆς ἐπιστήμης καί τῆς ἐπιστημονικῆς φαντασίας καλλιεργεῖται στόν κόσμο μία μεσσιακή προσδοκία, ὅτι σύντομα θά λυτρωθοῦν ἀπό τή μετανεωτερική τους δυστυχία μέσῳ μιᾶς φιλάνθρωπης, ἀπρόσωπης ὑπερνοημοσύνης, ἡ ὁποία θά ἀναπτύξει ραγδαῖα τή βιοτεχνολογική βελτίωση μέχρι τό σημεῖο ἀκόμη καί τῆς λεγόμενης «ἀθανασίας».
Στήν πραγματικότητα, οἱ σημερινοί μετανθρωπιστές δέν εἶναι κάτι καινούργιο. Ἁπλῶς προσπαθοῦν νά χτίσουν ἕναν νέο πύργο τῆς Βαβέλ, νά φτάσουν «ἕως τοῦ οὐρανοῦ» καί ἔτσι νά ἐξασφαλίσουν «ἑαυτοῖς ὄνομα» (Γέ 11,4). Ἐκεῖνοι, οἱ παλιοί, χρησιμοποιοῦσαν τήν τεχνολογία τῆς ἐποχῆς τους, πλίνθους καί λάσπη, ἐνῶ οἱ νέοι ἐπίδοξοι τοῦ πύργου τῆς Βαβέλ χρησιμοποιοῦν τήν τεχνητή νοημοσύνη, τή γενετική μηχανική καί ἄλλες σύγχρονες τεχνολογίες. Τί ἄλλο ἐπιχειρεῖ ὁ Μετανθρωπισμός στίς μέρες μας παρά νά πραγματοποιήσει -μέ τίς δυνατότητες τῆς τεχνολογίας- τό ἀρχέγονο δαιμονικό ψέμα τῆς αὐτοθέωσης, τό «ἔσεσθε ὡς θεοί» (Γέ 3,5); Μεθυσμένος ἀπό τίς «ἐπιτυχίες» του καί ἀφιονισμένος ἀπό τά ἔργα τῶν χειρῶν του, βαυκαλίζεται ὅτι εἶναι πιά «θεός»! «Βαβαὶ τῆς ὕβρεως!» μέ ὅλα τά συμπαρομαρτοῦντα!
Δέν χρειάζεται ἰδιαίτερη σοφία, γιά νά διαπιστώσει κανείς ὅτι τό μέλλον τῆς ἀνθρωπότητας φαντάζει ὄχι ἁπλῶς ζοφερό, ἀλλά ἐφιαλτικό! Θά τό καθορίσουν δύο βασικοί παράγοντες: ἡ αὐτοματοποίηση ὅλων τῶν ἀνθρώπινων δραστηριοτήτων καί ἡ ρομποτοποίηση τοῦ ἀνθρώπου. Ἀσφαλῶς ὁ Μετανθρωπισμός εἶναι ἡ φυσική ἐξέλιξη τοῦ εὐρωπαϊκοῦ Διαφωτισμοῦ, τοῦ ἄθεου Οὐμανισμοῦ, ὁ ὁποῖος ἀποτελεῖ τήν πρώτη ἀπόπειρα αὐτονόμησης τοῦ ἀνθρώπου ἀπό τόν Θεό. Προφανῶς ἀποτελεῖ τήν ὁλοκλήρωση, τόν θρίαμβο τοῦ ἄθεου Οὐμανισμοῦ, τόν κήρυκα τοῦ δεύτερου «θανάτου τοῦ Θεοῦ» καί δυστυχῶς τήν ἀπο-ανθρωποποίηση τοῦ ἀνθρώπου. Ἔρχονται οἱ μηχανές νά πάρουν τή θέση τοῦ Θεοῦ καί τοῦ ἀνθρώπου.
Τίθεται τό ἐρώτημα: Ποιά θά εἶναι ἡ στάση μας μπροστά στή νέα αὐτή ζοφερή κοινωνική πραγματικότητα; Ἔχουμε τή συναίσθηση ὅτι αὐτή ἡ μορφή τοῦ σύγχρονου κόσμου τῆς ἀπανθρωπιᾶς δέν ἔχει καμία σχέση μέ τή χριστιανική μας πίστη;
Από το aktines
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου