Με διάρκεια πάνω από 1.000 χρόνια, η ρωμαϊκή αυτοκρατορία άφησε μια διαρκή κληρονομιά στην ιστορία.
Οι καινοτομίες των Ρωμαίων στη μηχανική, την αρχιτεκτονική και τον πολεοδομικό σχεδιασμό επιβίωσαν για αιώνες, ενώ τα ερείπια των κτηρίων τους υπάρχουν σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις.
Περίπου 20 μίλια έξω από τη Ρώμη είναι ένα από τα πιο πολυτελή παραδείγματα ρωμαϊκού σχεδίου: η Έπαυλη του Αδριανού.
Αυτό το εκτεταμένο συγκρότημα, που κατασκευάστηκε για τον αυτοκράτορα Αδριανό γύρω στο 120 μ.Χ., προοριζόταν να γίνει η εξοχική κατοικία του, πριν τελικά, οκτώ χρόνια αργότερα, γίνει η κύρια κατοικία του. Ολόκληρο το συγκρότημα εκτείνεται σε 1 τετ χλμ -περισσότερο από ολόκληρη την πόλη της Πομπηίας- διέθετε πάνω από 30 κτήρια, πισίνες, λουτρά, σιντριβάνια, κήπους και γεωργικές εκτάσεις. Επιπλέον, οι εσωτερικοί χώροι ήταν διακοσμημένοι με περίτεχνα ψηφιδωτά και μια σειρά από κλασικά γλυπτά σε ελληνικό και ρωμαϊκό στυλ. Η πολυτέλεια αυτής της ανακτορικής τοποθεσίας σήμαινε το μεγαλείο της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας κατά τη διάρκεια του Αδριανού και τη σύνδεσή της με διαφορετικούς μεσογειακούς πολιτισμούς.
Μακέτα της έκτασης - πηγή
Η Βίλα Αντριάνα (Έπαυλη του Αδριανού) κατασκευάστηκε στο Τίμπουρ -σημερινό Τίβολι- περίπου 20 μίλια έξω από τη Ρώμη. Λέγεται ότι ο Αδριανός αντιπαθούσε το ανάκτορο στον Παλατίνο Λόφο στη Ρώμη, πράγμα που τον οδήγησε στην κατασκευή του καταφυγίου. Τα τελευταία χρόνια της βασιλείας του κυβερνούσε την αυτοκρατορία από τη βίλα, οπότε, μια μεγάλη Αυλή ζούσε μόνιμα εκεί.
Όταν ο Αδριανός ανέλαβε την εξουσία το 117 μ.Χ., κληρονόμησε μια ισχυρή και πλούσια αυτοκρατορία από τον Τραϊανό. Αντί να επιδιώξει περαιτέρω επέκταση, όπως ήθελε η Γερουσία, ο Αδριανός επένδυσε στην ήδη μεγάλη, περίπλοκη αυτοκρατορία των πολλών διαφορετικών λαών.
Σε αντίθεση με πολλούς από τους προκατόχους του, ο Αδριανός πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου του εκτός Ρώμης και έτρεφε έντονο πάθος για την ελληνική και τη ρωμαϊκή αρχιτεκτονική. Επόπτευσε την κατασκευή του ομώνυμου Τείχους (του Αδριανού), που σήμανε το βόρειο όριο των συνόρων της Ρώμης στη Βρετανία. Επιπλέον, ξεκίνησε την ανοικοδόμηση του Πάνθεον -μιας και είχε καεί.
Σε αντίθεση με πολλούς από τους προκατόχους του, ο Αδριανός πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου του εκτός Ρώμης και έτρεφε έντονο πάθος για την ελληνική και τη ρωμαϊκή αρχιτεκτονική. Επόπτευσε την κατασκευή του ομώνυμου Τείχους (του Αδριανού), που σήμανε το βόρειο όριο των συνόρων της Ρώμης στη Βρετανία. Επιπλέον, ξεκίνησε την ανοικοδόμηση του Πάνθεον -μιας και είχε καεί.
Γύρω στο 120 μ.Χ., ολοκληρώθηκε η βίλα στο Τίμπουρ και ο αυτοκράτορας άρχισε να περνά ένα μέρος του χρόνου του εκεί. Η έπαυλη χτίστηκε σε γη κοντά στην ιδιοκτησία της οικογένειας της συζύγου του -εικάζεται ότι η περιοχή ίσως ανήκε στους ίδιους.
Οκτώ χρόνια αργότερα, ο Αδριανός επαναδιαμόρφωσε το καταφύγιο ως την επίσημη κατοικία του και κάλεσε ολόκληρο την αυλή να ζήσει εκεί. Επισήμως, η κυβέρνηση εξακολουθούσε να βρίσκεται στη Ρώμη, επομένως όλη η αλληλογραφία έπρεπε να παραδίνεται μέσω της ταχυδρομικής υπηρεσίας. Η βίλα, μεγάλη σε κλίμακα και διακόσμηση, αντιπροσωπεύει το όραμα του Αδριανού για τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία ως ένα μέρος όπου αναμειγνύονται οι μεσογειακοί πολιτισμοί.
Οκτώ χρόνια αργότερα, ο Αδριανός επαναδιαμόρφωσε το καταφύγιο ως την επίσημη κατοικία του και κάλεσε ολόκληρο την αυλή να ζήσει εκεί. Επισήμως, η κυβέρνηση εξακολουθούσε να βρίσκεται στη Ρώμη, επομένως όλη η αλληλογραφία έπρεπε να παραδίνεται μέσω της ταχυδρομικής υπηρεσίας. Η βίλα, μεγάλη σε κλίμακα και διακόσμηση, αντιπροσωπεύει το όραμα του Αδριανού για τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία ως ένα μέρος όπου αναμειγνύονται οι μεσογειακοί πολιτισμοί.
Η βίλα περιελάμβανε πάνω από 30 κτίρια, πολλά από τα οποία δεν έχουν ανασκαφεί ακόμη. Όλες οι βίλες έτειναν να τοποθετούνται σε περιοχές με γραφική θέα, όπως στην κορυφή λόφων, ενώ αντικατοπτρίστηκαν σε αυτές διάφορα στυλ, όπως αιγυπτιακό, ελληνικό και, φυσικά, ρωμαϊκό.
Άλλες σημαντικές κατασκευές ήταν ο Κάνωπος, μια μεγάλη πισίνα που περιβαλλόταν από γλυπτά και καρυάτιδες, και το Ναυτικό Θέατρο, ένα κυκλικό προστώο, στο εσωτερικό του οποίου ήταν μια δακτυλιόσχημη πισίνα με ένα κεντρικό νησί. Το τελευταίο ήταν εξαιρετικά μεγάλο και περιλάμβανε βιβλιοθήκη, θερμαινόμενα λουτρά, γκαλερί τέχνης και άλλα. Κατά τους αρχαίους χρόνους το νησί συνδεόταν με το πρόστοο με δύο κινητές γέφυρες και, πιθανό, χρησιμοποιείτο από τον αυτοκράτορα σαν καταφύγιο από την πολύβουη ζωή της αυλής.
Άλλες σημαντικές κατασκευές ήταν ο Κάνωπος, μια μεγάλη πισίνα που περιβαλλόταν από γλυπτά και καρυάτιδες, και το Ναυτικό Θέατρο, ένα κυκλικό προστώο, στο εσωτερικό του οποίου ήταν μια δακτυλιόσχημη πισίνα με ένα κεντρικό νησί. Το τελευταίο ήταν εξαιρετικά μεγάλο και περιλάμβανε βιβλιοθήκη, θερμαινόμενα λουτρά, γκαλερί τέχνης και άλλα. Κατά τους αρχαίους χρόνους το νησί συνδεόταν με το πρόστοο με δύο κινητές γέφυρες και, πιθανό, χρησιμοποιείτο από τον αυτοκράτορα σαν καταφύγιο από την πολύβουη ζωή της αυλής.
Ο Αδριανός εκτιμούσε την τέχνη καθώς και την αρχιτεκτονική και γέμισε τη βίλα του με πολλούς θησαυρούς. Μερικά από τα πιο σημαντικά σωζόμενα κομμάτια από αυτόν τον αρχαίο χώρο είναι ένα μωσαϊκό μεγάλης κλίμακας, με τίτλο Η Μάχη του Κένταυρου με τα Άγρια Ζώα, το οποίο αρχικά εκτέθηκε στην τραπεζαρία. Απεικονίζει μια δυναμική πάλη μεταξύ ενός αρσενικού κένταυρου και πολλών μεγάλων αιλουροειδών.
Επιπλέον, η βίλα περιείχε ρωμαϊκά αντίγραφα αριστοκρατικών ελληνικών γλυπτών. Μεταξύ αυτών που βρέθηκαν ήταν ένας Δισκοβόλος, το οποίο εμφανίζει έναν νεαρό άνδρα κατά τη διάρκεια μιας ρίψης δίσκου, και μια σκυμμένη Αφροδίτη, το οποίο εμφανίζει τη θεά να προσπαθεί να καλύψει το γυμνό σώμα της.
Μετά το θάνατο του Αδριανού, για εκατοντάδες χρόνια, η βίλα συνέχισε να κατοικείται από τους διαδόχους του και άλλα βασιλικά μέλη. Τελικά, όταν η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία άρχισε να παρακμάζει τη δεκαετία του 300, η τοποθεσία ερήμωσε και πολλά από τα πολύτιμα υλικά της αφαιρέθηκαν. Αργότερα, στη δεκαετία του 550, το συγκρότημα υπέστη ακόμη μεγαλύτερη ζημιά από τον Γοτθικό Πόλεμο.
από: my modern met
Από το 3otiko
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου