Λέγεται «μακρυσκάφος Λούργκαν» / «Lurgan longboat»…
Ανακαλύφθηκε το 1901 στην αρχαία Ιέρνη για τους Έλληνες – νυν Ιρλανδία...
Ανακαλύφθηκε από τον Patrick Coen, καθώς εργαζόταν σε ένα έλος του Galway, που κάποτε ήταν ρηχή λίμνη…
Πρόκειται στην ουσία για ένα τεράστιο κανό, που είναι σκαλισμένο σε έναν γιγαντιαίο δρύινο κορμό…
Σκαλίστηκε μόνον με
πέτρινους χειροπέλεκεις και φωτιά... Κάτι τέτοιο φυσικά θα είχε πάρει στους ανθρώπους της εποχής, πολύ χρόνο και προσπάθεια…
Έχει μήκος πάνω από 14 μέτρα… Αλλά πλάτος μόνον 1 μέτρο…
Είναι 3.940 [+/-] 25 χρόνων… αν και κατ’ άλλους είναι 4.500 χρόνων…
Το 4.000 χρόνων σκάφος στο Μουσείο της Ιρλανδίας,
εκτίθεται πάνω από το ελληνικό σύμβολο του κύματος, τον μαίανδρο...
Φωτ.: NMI.
Ένας αριθμός μικρών οπών, που βρέθηκαν στο σκάφος, πιθανώς ήταν για να ασφαλίσουν εξαρτήματα. Αυτό οδήγησε ορισμένους αρχαιολόγους να προτείνουν ότι το σκάφος μπορεί να δενόταν σε ένα δεύτερο κανό, για να σχηματίσει ένα σκάφος τύπου… καταμαράν, όπως θα το λέγαμε σήμερα (Cribbin et al, 1999) – σαν κι αυτά που είχαν οι Πολυνήσιοι και οι Μαορί της Νέας Ζηλανδίας!.. Αυτό θα έδινε στο κανό πολύ μεγαλύτερη σταθερότητα και θα του επέτρεπε να ταξιδέψει με ασφάλεια σε ανοικτή θάλασσα!
Ο αρχικός σκοπός αυτού του σκάφους παραμένει μυστηριώδης…
Ήταν μόνο για ψάρεμα;
Για ταξίδια;
Ή ακόμη-ακόμη και για θρησκευτικούς σκοπούς;
Ανάθημα;
Πάντως, μόνον ένας τελετουργικός ρόλος θα μπορούσε να εξηγήσει αυτό το υπερβολικό μέγεθος…
Γενικά, πάντως, ο σκοπός του παραμένει άγνωστος...
Από την μεταφορά του σκάφους...
Φωτογραφία: National Museum of Ireland / NMI.
Εκτίθεται στο Εθνικό Μουσείο της Ιρλανδίας.
Χρειάστηκε σχεδόν ένας μήνας για την μεταφορά αυτού του αρχαίου κανό, από το έλος Lurgan στον σιδηροδρομικό σταθμό Milltown, από όπου μεταφέρθηκε στο Tuam, όπου έμεινε για τέσσερις ημέρες, όπου «σχεδόν όλοι στην πόλη το επισκέφτηκαν για επιθεώρηση, και η μεγάλη πλειοψηφία επήρε… αναμνηστικά κομμάτια» (βλ. Tuam Herald, 25.1.1902). Όταν τελικά έφθασε στο Δουβλίνο, το σκάφος τραβήχτηκε στους δρόμους με ειδικά συνδεδεμένα καροτσάκια, ώσπου έφθασε στις πύλες του Εθνικού Μουσείου…
Το αρχαίο σκάφος Annaghkeen boat.
Το σκάφος Lurgan δεν είναι το μοναδικό τέτοιο σκάφος που βρέθηκε στην Ιρλανδία, της Πρώιμης Εποχής του Χαλκού: Παρόμοια έχουν ανακαλυφθεί στο βόρειο Connacht, στην Carrownen (Co. Mayo) και ένα πλήρες πλοίο / σκάφος στην Annaghkeen (Co. Galway), επίσης από βελανιδιά / δρυ, μήκους 12 μ.!
ΠΗΓΕΣ:
Cribbin, G., Robinson, M. E. & Shimwell, D. W. 1999 «Re-asssessing the logboat from Lurgan townland», Co. Galway, Ireland’ in Antiquity, Vol. 73, αρ. 282, σελ. 903-908.
Lanting J.N. & Brindley 1996 «Irish Logboats in their European Context» στο The Journal of Irish Archaeology, αρ. 7, Bray, σελ. 85-95.
Irish Archaeology, arxeion-politismou.gr
Από το amfipolinews
Ανακαλύφθηκε το 1901 στην αρχαία Ιέρνη για τους Έλληνες – νυν Ιρλανδία...
Ανακαλύφθηκε από τον Patrick Coen, καθώς εργαζόταν σε ένα έλος του Galway, που κάποτε ήταν ρηχή λίμνη…
Πρόκειται στην ουσία για ένα τεράστιο κανό, που είναι σκαλισμένο σε έναν γιγαντιαίο δρύινο κορμό…
Σκαλίστηκε μόνον με
πέτρινους χειροπέλεκεις και φωτιά... Κάτι τέτοιο φυσικά θα είχε πάρει στους ανθρώπους της εποχής, πολύ χρόνο και προσπάθεια…
Έχει μήκος πάνω από 14 μέτρα… Αλλά πλάτος μόνον 1 μέτρο…
Είναι 3.940 [+/-] 25 χρόνων… αν και κατ’ άλλους είναι 4.500 χρόνων…
Το 4.000 χρόνων σκάφος στο Μουσείο της Ιρλανδίας,
εκτίθεται πάνω από το ελληνικό σύμβολο του κύματος, τον μαίανδρο...
Φωτ.: NMI.
Ένας αριθμός μικρών οπών, που βρέθηκαν στο σκάφος, πιθανώς ήταν για να ασφαλίσουν εξαρτήματα. Αυτό οδήγησε ορισμένους αρχαιολόγους να προτείνουν ότι το σκάφος μπορεί να δενόταν σε ένα δεύτερο κανό, για να σχηματίσει ένα σκάφος τύπου… καταμαράν, όπως θα το λέγαμε σήμερα (Cribbin et al, 1999) – σαν κι αυτά που είχαν οι Πολυνήσιοι και οι Μαορί της Νέας Ζηλανδίας!.. Αυτό θα έδινε στο κανό πολύ μεγαλύτερη σταθερότητα και θα του επέτρεπε να ταξιδέψει με ασφάλεια σε ανοικτή θάλασσα!
Ο αρχικός σκοπός αυτού του σκάφους παραμένει μυστηριώδης…
Ήταν μόνο για ψάρεμα;
Για ταξίδια;
Ή ακόμη-ακόμη και για θρησκευτικούς σκοπούς;
Ανάθημα;
Πάντως, μόνον ένας τελετουργικός ρόλος θα μπορούσε να εξηγήσει αυτό το υπερβολικό μέγεθος…
Γενικά, πάντως, ο σκοπός του παραμένει άγνωστος...
Από την μεταφορά του σκάφους...
Φωτογραφία: National Museum of Ireland / NMI.
Εκτίθεται στο Εθνικό Μουσείο της Ιρλανδίας.
Χρειάστηκε σχεδόν ένας μήνας για την μεταφορά αυτού του αρχαίου κανό, από το έλος Lurgan στον σιδηροδρομικό σταθμό Milltown, από όπου μεταφέρθηκε στο Tuam, όπου έμεινε για τέσσερις ημέρες, όπου «σχεδόν όλοι στην πόλη το επισκέφτηκαν για επιθεώρηση, και η μεγάλη πλειοψηφία επήρε… αναμνηστικά κομμάτια» (βλ. Tuam Herald, 25.1.1902). Όταν τελικά έφθασε στο Δουβλίνο, το σκάφος τραβήχτηκε στους δρόμους με ειδικά συνδεδεμένα καροτσάκια, ώσπου έφθασε στις πύλες του Εθνικού Μουσείου…
Το αρχαίο σκάφος Annaghkeen boat.
Το σκάφος Lurgan δεν είναι το μοναδικό τέτοιο σκάφος που βρέθηκε στην Ιρλανδία, της Πρώιμης Εποχής του Χαλκού: Παρόμοια έχουν ανακαλυφθεί στο βόρειο Connacht, στην Carrownen (Co. Mayo) και ένα πλήρες πλοίο / σκάφος στην Annaghkeen (Co. Galway), επίσης από βελανιδιά / δρυ, μήκους 12 μ.!
ΠΗΓΕΣ:
Cribbin, G., Robinson, M. E. & Shimwell, D. W. 1999 «Re-asssessing the logboat from Lurgan townland», Co. Galway, Ireland’ in Antiquity, Vol. 73, αρ. 282, σελ. 903-908.
Lanting J.N. & Brindley 1996 «Irish Logboats in their European Context» στο The Journal of Irish Archaeology, αρ. 7, Bray, σελ. 85-95.
Irish Archaeology, arxeion-politismou.gr
Από το amfipolinews
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου