Με την ευκαιρία των εθνικών εκλογών, όπου πολλοί Έλληνες προσδοκούν, μέσω των υποψηφίων βουλευτών, που ψηφίζουν, ότι θα αποκτήσουν μέσο (βύσμα) στην πολιτική εξουσία, διαβάστε πώς γεννήθηκε μια από τις πιο γνωστές φράσεις στην Ελλάδα, όπως η ρήση «έχω μπάρμπα στην Κορώνη», η οποία παραπέμπει σε κάποιον «παράγοντα» ο οποίος έχει μεγάλα μέσα, υψηλές διασυνδέσεις που του εξασφαλίζουν ευνοϊκές μεταθέσεις, ρυθμίσεις και άλλα
προνόμια!..
Ωστόσο η προέλευση της φράσης δεν έχει εξακριβωθεί αν και το μόνο βέβαιο είναι ότι οι ρίζες της προέρχονται από την Οθωμανική περίοδο ή τα πρώτα χρόνια του ανεξάρτητου ελληνικού κράτους.
Ο συγγραφέας, γλωσσολόγος και λογοτέχνης Νίκος Σαραντάκος, στο προσωπικό του ιστολόγιο παραθέτει όλες τις πιθανές εκδοχές προέλευσης της φράσης, η οποία κατά πολλούς είναι ενδεικτική του τρόπου λειτουργίας του ελληνικού κράτους.
Η προέλευση της φράσης
• Στον ιστότοπο travelstyle, αναφέρεται πως την περίοδο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και της Τουρκοκρατίας η Κορώνη είχε σημειώσει μεγάλη ανάπτυξη λόγω του λαδιού και της ελιάς, με αποτέλεσμα το λιμάνι της να έχει μεγάλη εμπορική κίνηση και οι μπαρμπάδες (τσιφλικάδες της περιοχής) είχαν ρόλο τοπικού παράγοντα και διασυνδέσεις με τους Τούρκους αξιωματούχους και με μια αμοιβή οι «μπαρμπάδες» έλυναν τα προβλήματα των κατοίκων με την Οθωμανική Διοίκηση. Έτσι βγήκε η έκφραση «αυτός έχει μπάρμπα στην Κορώνη».
• Στη συνέχεια του δημοσιεύματος αναφέρονται τέσσερις άλλες εξηγήσεις από το βιβλίο «Κάστρα και θρύλοι στην Ελλάδα» σύμφωνα με τις οποίες η φράση υποδηλώνει:
• Μία από αυτές αναφέρει ότι ο Τούρκος διοικητής δεν δεχόταν να μιλήσει σε κανέναν Ελληνα εάν δεν ήταν γνωστός κάποιου έμπιστου του από την Κορώνη. Επομένως, για θέματα οικονομικά ή φορολογίας, όποιος Ελληνας παρουσιαζόταν μπροστά στον Τούρκο διοικητή συστηνόταν ως συγγενής γνωστών Κορωναίων.
• Επίσης, μία παραπλήσια εκδοχή αναφέρει ότι ένας από τους πασάδες της Τρίπολης ήταν ανιψιός του μπέη της Κορώνης. Ετσι, διάφορες υποθέσεις Κορωναίων που έφθαναν στον πασά τακτοποιούνταν αμέσως όταν πήγαιναν συστατικά γράμματα από τον ανιψιό του.
• Επίσης, λέγεται ότι ο Πετρόμπεης Μαυρομιχάλης είχε βοηθήσει κάποτε τον μπέη της Κορώνης εναντίον πειρατών.'Ετσι, όταν ο τελευταίος έγινε Μέγας Βεζίρης της Κωνσταντινούπολης ανακήρυξε τον Πετρόμπεη ως «Πρώτο του Μοριά».
Από τότε λεγόταν ότι ο Πετρόμπεης έγινε «πρώτος» από τον «μπάρμπα» (δηλαδή τον μπέη) της Κορώνης.
• Σύμφωνα με μια άλλη εκδοχή, λέγεται ότι όταν ήταν πρωθυπουργός ο Κουμουνδούρος με υπουργό τον Κορωναίο γέροντα Δαρειώτη έγιναν πολλοί περίεργοι διορισμοί. Ο τελευταίος σε διάφορες διοικητικές Θέσεις διόριζε συντοπίτες του, με κάθε άλλο παρά αξιοκρατικό τρόπο.
• Η τελευταία εκδοχή εντοπίζεται στο βιβλίο του Τάκη Νατσούλη «Λέξεις και φράσεις παροιμιώδεις και αναφέρεται πως τον καιρό της Τουρκοκρατίας μπέης της Κορώνης διοριζόταν απαράβατα ένας στενός συγγενής του σουλτάνου, με αποτέλεσμα ο μπέης αυτός να είναι πανίσχυρος και να επηρεάζει τον θεωρητικά ανώτερό του πασά της Τρίπολης. Το αποτέλεσμα ήταν όσοι συγγένευαν με προύχοντες της Κορώνης να πετυχαίνουν διευκολύνσεις και χάρες μέσω του μπέη. [Πηγή: iefimerida.gr]
Για την αντιγραφή
ΑΓΓΕΛΟΣ ΠΑΝ. ΣΑΚΚΕΤΟΣ
Follow @tiniosπρονόμια!..
Ωστόσο η προέλευση της φράσης δεν έχει εξακριβωθεί αν και το μόνο βέβαιο είναι ότι οι ρίζες της προέρχονται από την Οθωμανική περίοδο ή τα πρώτα χρόνια του ανεξάρτητου ελληνικού κράτους.
Ο συγγραφέας, γλωσσολόγος και λογοτέχνης Νίκος Σαραντάκος, στο προσωπικό του ιστολόγιο παραθέτει όλες τις πιθανές εκδοχές προέλευσης της φράσης, η οποία κατά πολλούς είναι ενδεικτική του τρόπου λειτουργίας του ελληνικού κράτους.
Η προέλευση της φράσης
• Στον ιστότοπο travelstyle, αναφέρεται πως την περίοδο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και της Τουρκοκρατίας η Κορώνη είχε σημειώσει μεγάλη ανάπτυξη λόγω του λαδιού και της ελιάς, με αποτέλεσμα το λιμάνι της να έχει μεγάλη εμπορική κίνηση και οι μπαρμπάδες (τσιφλικάδες της περιοχής) είχαν ρόλο τοπικού παράγοντα και διασυνδέσεις με τους Τούρκους αξιωματούχους και με μια αμοιβή οι «μπαρμπάδες» έλυναν τα προβλήματα των κατοίκων με την Οθωμανική Διοίκηση. Έτσι βγήκε η έκφραση «αυτός έχει μπάρμπα στην Κορώνη».
• Στη συνέχεια του δημοσιεύματος αναφέρονται τέσσερις άλλες εξηγήσεις από το βιβλίο «Κάστρα και θρύλοι στην Ελλάδα» σύμφωνα με τις οποίες η φράση υποδηλώνει:
• Μία από αυτές αναφέρει ότι ο Τούρκος διοικητής δεν δεχόταν να μιλήσει σε κανέναν Ελληνα εάν δεν ήταν γνωστός κάποιου έμπιστου του από την Κορώνη. Επομένως, για θέματα οικονομικά ή φορολογίας, όποιος Ελληνας παρουσιαζόταν μπροστά στον Τούρκο διοικητή συστηνόταν ως συγγενής γνωστών Κορωναίων.
• Επίσης, μία παραπλήσια εκδοχή αναφέρει ότι ένας από τους πασάδες της Τρίπολης ήταν ανιψιός του μπέη της Κορώνης. Ετσι, διάφορες υποθέσεις Κορωναίων που έφθαναν στον πασά τακτοποιούνταν αμέσως όταν πήγαιναν συστατικά γράμματα από τον ανιψιό του.
• Επίσης, λέγεται ότι ο Πετρόμπεης Μαυρομιχάλης είχε βοηθήσει κάποτε τον μπέη της Κορώνης εναντίον πειρατών.'Ετσι, όταν ο τελευταίος έγινε Μέγας Βεζίρης της Κωνσταντινούπολης ανακήρυξε τον Πετρόμπεη ως «Πρώτο του Μοριά».
Από τότε λεγόταν ότι ο Πετρόμπεης έγινε «πρώτος» από τον «μπάρμπα» (δηλαδή τον μπέη) της Κορώνης.
• Σύμφωνα με μια άλλη εκδοχή, λέγεται ότι όταν ήταν πρωθυπουργός ο Κουμουνδούρος με υπουργό τον Κορωναίο γέροντα Δαρειώτη έγιναν πολλοί περίεργοι διορισμοί. Ο τελευταίος σε διάφορες διοικητικές Θέσεις διόριζε συντοπίτες του, με κάθε άλλο παρά αξιοκρατικό τρόπο.
• Η τελευταία εκδοχή εντοπίζεται στο βιβλίο του Τάκη Νατσούλη «Λέξεις και φράσεις παροιμιώδεις και αναφέρεται πως τον καιρό της Τουρκοκρατίας μπέης της Κορώνης διοριζόταν απαράβατα ένας στενός συγγενής του σουλτάνου, με αποτέλεσμα ο μπέης αυτός να είναι πανίσχυρος και να επηρεάζει τον θεωρητικά ανώτερό του πασά της Τρίπολης. Το αποτέλεσμα ήταν όσοι συγγένευαν με προύχοντες της Κορώνης να πετυχαίνουν διευκολύνσεις και χάρες μέσω του μπέη. [Πηγή: iefimerida.gr]
Για την αντιγραφή
ΑΓΓΕΛΟΣ ΠΑΝ. ΣΑΚΚΕΤΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου