Μία ομάδα Αιγύπτιων αρχαιολόγων, έφερε στο φως τα ευρήματα μιας δομής από ωμόπλινθο, στην περιοχή Μονκαμπάντ, της Ασιούτ στην Αίγυπτο. Τα τεχνουργήματα, θεωρείται πως ανάγονται στον έκτο και τον έβδομο αιώνα μ.Χ. κατά την Κοπτική Περίοδο – την ύστερη αρχαιότητα, μετά την εγκαθίδρυση του Χριστιανισμού, στην Αίγυπτο.
Οι κόπτες είναι οι χριστιανοί της Αιγύπτου και αποτελούν μία από τις παλαιότερες χριστιανικές κοινότητες στον κόσμο.
Είναι οι απόγονοι των αρχαίων Αιγυπτίων και αποτέλεσαν τους
πρώτους που ασπάστηκαν τον χριστιανισμό στην περιοχή, κατά την περίοδο του 1ου αιώνα μ.Χ., χάρη στη διδασκαλία του Αγίου Μάρκου, που θεωρείται ο ιδρυτής της Κοπτικής Εκκλησίας. Οι κόπτες, μιλούσαν την κοπτική γλώσσα, η οποία βασίζεται στην αρχαία αραβική γραφή και χρησιμοποιείται κυρίως στη λειτουργία της Εκκλησίας. Σήμερα, μιλούν κυρίως αραβικά.Σήμερα, οι κόπτες αποτελούν περίπου το 10-15% του πληθυσμού της Αιγύπτου, αν και ο ακριβής αριθμός είναι απροσδιόριστος. Αντιμετωπίζουν διακρίσεις και επιθέσεις, αλλά παραμένουν ζωντανό κομμάτι του αιγυπτιακού πολιτισμού και διατηρούν ισχυρή θρησκευτική και κοινοτική συνοχή.
Φωτογραφία: english.ahram.org
Τα αρχιτεκτονικά στοιχεία της κατασκευής
Διεξάγονται εκτενέστερες ανασκαφές, προκειμένου να προσδιοριστεί η ακριβής λειτουργία και η σημασία της δομής από ωμόλιθο. Ο Mohamed Ismail Khaled, γενικός γραμματέας του Ανώτατου Συμβουλίου Αρχαιοτήτων, περιγράφει πως, το κτίριο έχει δύο επίπεδα, ενώ ήταν επιστρωμένο με λευκό γύψο.
Ακόμη, οι αρχαιολόγοι βρήκαν επιγραφές και λαξεύματα στους τοίχους, γεγονός που μπορεί να προσφέρει νέα στοιχεία για την κοπτική τέχνη και πνευματική ζωή.
Οι επιγραφές και οι εγχαράξεις, συνθέτουν μια μοναδική απεικόνιση, πολλών ματιών που περιβάλλουν ένα κεντρικό πρόσωπο.
Η απεικόνιση, έχει ερμηνευτεί πως αναπαριστά την πνευματική ενόραση και την εσωτερική αντίληψη, κεντρικά θέματα στην κοπτική θρησκευτική παράδοση.
Φωτογραφία: english.ahram.org
Η τοιχογραφία του Άγιου Ιωσήφ με τον Ιησού
Μία ακόμη εντυπωσιακή τοιχογραφία, απεικονίζει έναν άνδρα που κρατά ένα παιδί. Πιστεύεται πως, αναπαριστά τον Άγιο Ιωσήφ που κουβαλά τον Χριστό, ως παιδί. Η τοιχογραφία, περιβάλλεται από μορφές που, θεωρείται ότι είναι οι απόστολοι του Ιησού, με επιγραφές στην Κοπτική.
Φωτογραφία: english.ahram.org.e
Η διάταξη και τα τεχνουργήματα
Ο Gamal Mostafa, επικεφαλής του τμήματος Ισλαμικών, Κοπτικών και Εβραϊκών Αρχαιοτήτων, εξήγησε πως, το άνω επίπεδο, περιέχει τρεις παράλληλους διαδρόμους που ακολουθούνται από δύο δωμάτια, ενώ το κατώτερο επίπεδο, απεικονίζει μοναστικά κελιά και χώρους διαβίωσης.
Ανάμεσα στα τεχνουργήματα που ήρθαν στο φως, περιλαμβάνονται ακόμη θραύσματα κεραμικής, πέτρινα αντικείμενα και μια επιτύμβια στήλη με επιγραφές στα Κοπτικά, η οποία έχει αναγνωριστεί ότι αναφέρεται σε κάποιον άγιο, και πάνω της αναγράφεται η ημερομηνία του θανάτου του.
Επίσης, η ανασκαφή αποκάλυψε πολλούς αμφορείς με κοπτικά γράμματα και μια πέτρινη ζωφόρο με λαξεύματα που απεικονίζουν μορφές ζώων, όπως ένα ελάφι και ένα λιοντάρι, καθώς και οικιακά κεραμικά αγγεία.
Εν τω μεταξύ, ο Mahmoud Mohamed, γενικός διευθυντής των Ισλαμικών, Κοπτικών και Εβραϊκών Αρχαιοτήτων της Ανατολικής Ασιούτ, επισήμανε πως, οι προσπάθειες ανασκαφής και καταγραφής, θα συνεχιστούν και τις επόμενες εβδομάδες.
Φωτογραφία: english.ahram.org
“Εξακολουθούμε να αποκαλύπτουμε την ιστορία του κτιρίου και όσων μπορεί να μας αποκαλύψει για τη ζωή των Κοπτών της Άνω Αιγύπτου της εποχής”, λέει χαρακτηριστικά.
Ο αρχαιολογικός χώρος του Μονκαμπάντ, περίπου 12 χιλιόμετρα βορειοανατολικά της πόλης Ασιούτ και 22 χιλιόμετρα από το διεθνές αεροδρόμιο της, έχει μακρά ιστορία εξερευνήσεων.
Οι συστηματικές ανασκαφές στο σημείο, το οποίο ταυτοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1965, ξεκίνησαν το 1976 και από τότε, συνεχίστηκαν αδιάλειπτα μέχρι το 2010.
Το 2024, οι εργασίες ξεκίνησαν και πάλι, με επικεφαλής τη σημερινή αρχαιολογική αποστολή.
Η τελευταία ανακάλυψη, εμπλουτίζει με ένα ανεκτίμητο κεφάλαιο την κατανόηση της πολιτιστικής κληρονομιάς των Κοπτών και την μοναστική ζωή της πρώιμης χριστιανικής ζωής της Αιγύπτου, ενώ αναδεικνύει την αδιάλειπτη σημασία της αρχαιολογικής μελέτης στην περιοχή.
Από το enikos
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου