Ο πρόσφατος εντοπισμός Αιγυπτίων μεταναστών στην ευρύτερη περιοχή του Λέντα, στη νότια Κρήτη και σε θαλάσσια περιοχή βόρεια της Ικαρίας, σύμφωνα με δημοσίευμα του Αθηναϊκού – Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων, μπορεί να «πέρασε» στα ψιλά στη συνεχή καθημερινή ροή παρόμοιων ειδήσεων, όμως αποτελεί αφορμή για οδυνηρές διαπιστώσεις.
Μία δεύτερη αφορμή, από επίσημα χείλη, προήλθε από την πρόσφατη (20 Νοεμβρίου 2019) ενημέρωση του
Υφυπουργού Εθνικής Άμυνας και Ειδικού Συντονιστή για το Προσφυγικό, Αλκιβιάδη Στεφανή: «…Η επιπλέον δράση αφορά στην εξασφάλιση-στεγανοποίηση των διόδων των μεταναστών, με την συγκρότηση ενός Ενιαίου Φορέα Επιτήρησης Συνόρων. Δυνάμεις και μέσα, σε ένα ενιαίο σύνολο, υπό ενιαία διοίκηση, εφαρμόζοντας κοινές διαδικασίες, στο πλαίσιο ενός κοινού επιχειρησιακού σχεδίου, θα υλοποιήσουν τη δράση.
Θα αναφέρω ορισμένες από τις πτυχές της δράσης: Το νομικό πλαίσιο, για τη συγκρότηση αυτού του φορέα, είναι σε εξέλιξη. Η ενίσχυση σε προσωπικό έχει προγραμματιστεί, με την πρόσληψη 400 συνοριοφυλάκων για τον Έβρο και 800 για τα νησιά. Έχουν, ήδη, διατεθεί, από την 8η Νοεμβρίου, 14 εκ. ευρώ, ως πιστώσεις για την αγορά υλικών, τα οποία απαιτούνται, είτε από τις Ένοπλες Δυνάμεις, είτε από το Λιμενικό.
»Έχουν επιταχυνθεί οι διαδικασίες, για την απεμπλοκή του Εθνικού Συστήματος Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης (ΕΣΟΘΕ). Θυμίζω ότι το σύστημα αυτό, είχε ξεκινήσει το 2014 και όλος ο σχεδιασμός του προβλέπει την πλήρη λειτουργία του, τον Αύγουστο του 2022. Αυτό, στο δικό μας σχεδιασμό δεν είναι αποδεκτό και επιταχύνουμε τις διαδικασίες.
»Με προσωπική παρέμβαση του κ. Πρωθυπουργού, μια επιπλέον δράση: Η ένωση εφοπλιστών προσφέρει 10 σύγχρονα ταχέα σκάφη στο Λ.Σ., τα οποία πληρούν τις επιχειρησιακές προδιαγραφές, με σκοπό να εκπληρώσουν την αποστολή τους, η δε παράδοσή τους πραγματοποιείται στους επόμενους μήνες. Και πολλές άλλες δράσεις».
Η τρίτη αφορμή προέρχεται από τη συνέντευξη Στεφανή στον τηλεοπτικό σταθμό Σκάι, το βράδυ της 20ης Νοεμβρίου 2019 (αποσπάσματα): «Να σας δώσω ένα παράδειγμα. Αυτή τη στιγμή σε όλα τα νησιά του Αιγαίου υπάρχουν παρατηρητήρια των Ενόπλων Δυνάμεων. Και του Στρατού και του Ναυτικού και της Αεροπορίας. Υπάρχει μια δυσχέρεια να επικοινωνήσουν μεταξύ τους τα παρατηρητήρια. Οι πληροφορίες τις οποίες παίρνει το ένα παρατηρητήριο του Στρατού να περάσουν στο Λιμενικό».
Ας παραθέσουμε τώρα μερικά δεδομένα:
- απόσταση μεταξύ Κρήτης και ακτών Αιγύπτου (ενδεικτικά) περί τα 450 χιλιόμετρα
- απόσταση μεταξύ Κρήτης και μικρασιατικών ακτών (ενδεικτικά) περί τα 420 χιλιόμετρα
- απόσταση μεταξύ Ικαρίας και μικρασιατικών ακτών (ενδεικτικά) περί τα 75 χιλιόμετρα.
- κατά μήκος της ελληνοτουρκικής μεθορίου σύμφωνα με ανοικτές πηγές βρίσκονται αναπτυγμένες από Βορρά προς Νότο, η Τακτική Διοίκηση 21ου Συντάγματος Πεζικού «ΔΡΑΜΑ», η 3η Μηχανοκίνητη Ταξιαρχία «ΡΙΜΙΝΙ», η 30η Μηχανοκίνητη Ταξιαρχία «ΤΟΜΟΡΙΤΣΑ», η 50η Μηχανοκίνητη Ταξιαρχία «ΑΨΟΣ», η 7η Μηχανοκίνητη Ταξιαρχία «ΣΑΡΑΝΤΑΠΟΡΟΣ» και η 31η Μηχανοκίνητη Ταξιαρχία «ΚΑΜΙΑ»
- σύμφωνα με τη διαδικτυακή πύλη της Ελληνικής Αστυνομίας στη Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης υπάγονται οι Διευθύνσεις Αστυνομίας Αλεξανδρούπολης και Ορεστιάδας (κατά μήκος της ελληνοτουρκικής μεθορίου) και οι Διευθύνσεις Αστυνομίας Ροδόπης, Ξάνθης, Δράμας και Καβάλας.
- σύμφωνα με τη διαδικτυακή πύλη της Ελληνικής Αστυνομίας Υπηρεσίες Συνοριακής Φύλαξης (Α΄ Ζώνης) λειτουργούν στους νομούς Δράμας, Ξάνθης, Ροδόπης, και Έβρου.
- σύμφωνα με τη διαδικτυακή πύλη της Ελληνικής Αστυνομίας στο 7ο χιλιόμετρο της Εθνικής οδού Κομοτηνής – Ξάνθης εδρεύει η Σχολή Αστυφυλάκων Ελληνικής Αστυνομίας με τρία από τα οκτώ Τμήματα Δοκίμων Αστυφυλάκων να εδρεύουν στο Διδυμότειχο, την Κομοτηνή και την Ξάνθη.
- σύμφωνα με ανοικτές πηγές το προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας ανέρχεται σε περίπου 55.000 άτομα (αναλογία προς συνολικό πληθυσμό με βάση την απογραφή του 2011, ένας αστυνομικός ανά 200 κατοίκους, μία από τις υψηλότερες παγκοσμίως σύμφωνα με μελέτη της ΠΟΑΣΥ – στον σύνδεσμοhttp://www.poasy.gr/web/index.php option=com_rokdownloads&view=file&Itemid=28&id=88:—–).
- σύμφωνα με δημοσιευμένα (απάντηση σε ερώτηση που υποβλήθηκε στο Κοινοβούλιο) στοιχεία το 2017 η δύναμη προσωπικού του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής (Λ.Σ. – ΕΛ. ΑΚΤ.) ανερχόταν σε 8.000 άτομα.
Συμπερασματικά:
Μετά της δηλώσεις του Υφυπουργού Εθνικής Άμυνας και Ειδικού Συντονιστή για το Προσφυγικό, Αλκιβιάδη Στεφανή αλλά και τα δεδομένα σε ότι αφορά τις μεταναστευτικές / προσφυγικές ροές, συνάγεται πως σε ό,τι αφορά τον Έβρο οι έξι σχηματισμοί επιπέδου ταξιαρχίας και οι αστυνομικές και συνοριακές υπηρεσίες αποδεικνύονται ανεπαρκείς για την επιτήρηση και φύλαξη της μεθορίου και η λύση είναι η πρόσληψη επιπλέον 400 συνοριοφυλάκων. Οπότε τίθεται το ερώτημα τι πρακτικό ρόλο έχει η ΖΑΠ (Ζώνη Ασφάλειας Προκαλύψεως);
Ομοίως, σε ότι αφορά τις νήσους του Ανατολικού Αιγαίου οι εκεί αναπτυγμένες στρατιωτικές, αστυνομικές, ναυτικές και λιμενικές δυνάμεις αποδεικνύονται εξίσου ανεπαρκείς για την επιτήρηση και φύλαξη της μεθορίου και η λύση είναι η πρόσληψη επιπλέον 800 συνοριοφυλάκων.
Περίπου 20 χρόνια μετά την υιοθέτηση της διακλαδικότητας από τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, τα παρατηρητήρια των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων δεν μπορούν να… επικοινωνήσουν μεταξύ τους και με το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή (συνέντευξη Στεφανή).
Σημειώνεται ότι στη διαδικτυακή πύλη του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής αναφέρεται ότι «το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή είναι ένοπλο Σώμα ασφαλείας, στρατιωτικώς οργανωμένο, το ένστολο προσωπικό του οποίου έχει την ιδιότητα του στρατιωτικού, σύμφωνα με τον Στρατιωτικό Ποινικό Κώδικα (ΣΠΚ). Στο προσωπικό του εφαρμόζονται οι διατάξεις που αφορούν τα άλλα ένοπλα Σώματα καθώς και οι διατάξεις του άρθρου 129 του Κώδικα Προσωπικού Λιμενικού Σώματος, που κυρώθηκε με τον ν. 3079/2002 (ΦΕΚ 311 Α΄)».
Επειδή η υποδομή επιτήρησης (μονάδες, μέσα, υλικά) στην περίπτωση επιχειρήσεων έχουν ως αποστολή τον εντοπισμό και αναγνώριση εχθρικών στόχων, τι συμπέρασμα θα πρέπει να εξαχθεί;
Εφόσον μερικοί Αιγύπτιοι μετανάστες κατόρθωσαν απαρατήρητοι να διανύσουν με μια ελαστική λέμβο απόσταση 400 χιλιομέτρων, ας φανταστούμε τι μπορεί να επιτύχει μία καλά εκπαιδευμένη και εξοπλισμένη στρατιωτική δύναμη (καλύτερα μάλλον να μην το φανταστούμε γιατί είναι εφιαλτικό).
Δυστυχώς τα ανωτέρω οδηγούν σε ένα οδυνηρό συμπέρασμα. Για μία πλειάδα λόγων η χώρα είναι ευάλωτη σε αιφνιδιαστικά πλήγματα από εχθρικές δυνάμεις ειδικών επιχειρήσεων σε τέτοιο βαθμό που είναι αμφίβολο να θα προκύψει καν σύρραξη καθώς τα αποτελέσματα των προληπτικών προσβολών θα είναι συντριπτικά.
Η έλλειψη πιστώσεων συνέπεια της οικονομικής κρίσης ΔΕΝ αποτελεί δικαιολογία, καθώς δημόσια ομολογούνται δυσλειτουργίες και προβλήματα διαλειτουργικότητας που στη βάση της κοινής λογικής θα έπρεπε να έχουν επιλυθεί εδώ και χρόνια.
Μάλιστα το περιβόητο ΕΣΟΘΕ (Εθνικό Σύστημα Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης), προϋπολογισθείσας αξίας 62 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) που συγχρηματοδοτείται σε ποσοστό 75% από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας – Τομέας Σύνορα και Θεωρήσεις, Ειδικός Στόχος “Σύνορα”, Εθνικός Στόχος “EUROSUR” και το οποίο «σέρνεται» επί χρόνια, αποτελεί μνημείο της ανικανότητας του Ελληνικού Δημοσίου και των υπηρεσιών του.
Σύμφωνα με την προκαταρκτική προκήρυξη της 14ης Αυγούστου 2018 (http://www.hcg.gr/sites/default/files/docs/archive/prokatarktiki_Prokirixi_ESOTHE.pdf), κύριος σκοπός της ανάπτυξης του ΕΣΟΘΕ είναι η έγκαιρη επίγνωση της επικρατούσας κατάστασης στο θαλάσσιο πεδίο ευθύνης του Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ (Maritime Domain Awareness) σε πραγματικό χρόνο και επί 24ώρου βάσης.
Στο ίδιο έγγραφο αναφέρεται ότι το ΕΣΟΘΕ αποτελείται από:
α) 35 σταθερούς σταθμούς αισθητήρων εγκατεστημένους εντός στρατιωτικών περιοχών, οι οποίοι θα αποτελούνται από ραντάρ, σταθμό βάσης AIS (Automatic Identification System: Αυτόματο Σύστημα Αναγνώρισης), VHF, μετεωρολογικό αισθητήρα και ηλεκτρο-οπτικό αισθητήρα σε 26 εξ αυτών,
β) 2 αυτοκινούμενους σταθμούς αισθητήρων αντίστοιχων επιδόσεων, εγκατεστημένους επί οχημάτων εκτός δρόμου για την κάλυψη επιχειρησιακών κενών,
γ) 1 κύριο Κέντρο Διοίκησης και Ελέγχου (ΚΔΕ) με κέντρο δεδομένων (Data Center) στο Αρχηγείο Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ.,
δ) 1 εφεδρικό ΚΔΕ στη Ναυτική Διοίκηση Αιγαίου με απομακρυσμένο κέντρο δεδομένων,
ε) ανάπτυξη ραδιοζεύξεων και 455 χλμ. οπτικής ίνας για τη διασύνδεση των σταθμών επιτήρησης με τα ΚΔΕ μέσω του δικτύου των Ενόπλων Δυνάμεων,
στ) λογισμικό που ολοκληρώνει το σύνολο των αισθητήρων και συστημάτων.
Επιπρόσθετα, ο Ανάδοχος θα παρέχει:
α) τουλάχιστον 6 χρόνια εγγυημένης λειτουργίας προμήθειας,
β) κέντρο τεχνικής υποστήριξης επί 24ώρου βάσεως,
γ) εκπαίδευση προσωπικού.
Χωρίς καμία αμφιβολία η χώρα μας λόγω γεωγραφικής θέσης και γεωγραφίας αποτελεί πλέον την κύρια οδό μεταναστευτικών / προσφυγικών ροών. Όμως αυτό δεν αναιρεί σε καμία περίπτωση τη διαχρονική έλλειψη οργάνωσης και παροιμιώδη ανικανότητα στη διαχείριση των μέσων και του προσωπικού και φυσικά στον επιχειρησιακό σχεδιασμό και προγραμματισμό.
Μία δεύτερη αφορμή, από επίσημα χείλη, προήλθε από την πρόσφατη (20 Νοεμβρίου 2019) ενημέρωση του
Υφυπουργού Εθνικής Άμυνας και Ειδικού Συντονιστή για το Προσφυγικό, Αλκιβιάδη Στεφανή: «…Η επιπλέον δράση αφορά στην εξασφάλιση-στεγανοποίηση των διόδων των μεταναστών, με την συγκρότηση ενός Ενιαίου Φορέα Επιτήρησης Συνόρων. Δυνάμεις και μέσα, σε ένα ενιαίο σύνολο, υπό ενιαία διοίκηση, εφαρμόζοντας κοινές διαδικασίες, στο πλαίσιο ενός κοινού επιχειρησιακού σχεδίου, θα υλοποιήσουν τη δράση.
Θα αναφέρω ορισμένες από τις πτυχές της δράσης: Το νομικό πλαίσιο, για τη συγκρότηση αυτού του φορέα, είναι σε εξέλιξη. Η ενίσχυση σε προσωπικό έχει προγραμματιστεί, με την πρόσληψη 400 συνοριοφυλάκων για τον Έβρο και 800 για τα νησιά. Έχουν, ήδη, διατεθεί, από την 8η Νοεμβρίου, 14 εκ. ευρώ, ως πιστώσεις για την αγορά υλικών, τα οποία απαιτούνται, είτε από τις Ένοπλες Δυνάμεις, είτε από το Λιμενικό.
»Έχουν επιταχυνθεί οι διαδικασίες, για την απεμπλοκή του Εθνικού Συστήματος Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης (ΕΣΟΘΕ). Θυμίζω ότι το σύστημα αυτό, είχε ξεκινήσει το 2014 και όλος ο σχεδιασμός του προβλέπει την πλήρη λειτουργία του, τον Αύγουστο του 2022. Αυτό, στο δικό μας σχεδιασμό δεν είναι αποδεκτό και επιταχύνουμε τις διαδικασίες.
»Με προσωπική παρέμβαση του κ. Πρωθυπουργού, μια επιπλέον δράση: Η ένωση εφοπλιστών προσφέρει 10 σύγχρονα ταχέα σκάφη στο Λ.Σ., τα οποία πληρούν τις επιχειρησιακές προδιαγραφές, με σκοπό να εκπληρώσουν την αποστολή τους, η δε παράδοσή τους πραγματοποιείται στους επόμενους μήνες. Και πολλές άλλες δράσεις».
Η τρίτη αφορμή προέρχεται από τη συνέντευξη Στεφανή στον τηλεοπτικό σταθμό Σκάι, το βράδυ της 20ης Νοεμβρίου 2019 (αποσπάσματα): «Να σας δώσω ένα παράδειγμα. Αυτή τη στιγμή σε όλα τα νησιά του Αιγαίου υπάρχουν παρατηρητήρια των Ενόπλων Δυνάμεων. Και του Στρατού και του Ναυτικού και της Αεροπορίας. Υπάρχει μια δυσχέρεια να επικοινωνήσουν μεταξύ τους τα παρατηρητήρια. Οι πληροφορίες τις οποίες παίρνει το ένα παρατηρητήριο του Στρατού να περάσουν στο Λιμενικό».
Ας παραθέσουμε τώρα μερικά δεδομένα:
- απόσταση μεταξύ Κρήτης και ακτών Αιγύπτου (ενδεικτικά) περί τα 450 χιλιόμετρα
- απόσταση μεταξύ Κρήτης και μικρασιατικών ακτών (ενδεικτικά) περί τα 420 χιλιόμετρα
- απόσταση μεταξύ Ικαρίας και μικρασιατικών ακτών (ενδεικτικά) περί τα 75 χιλιόμετρα.
- κατά μήκος της ελληνοτουρκικής μεθορίου σύμφωνα με ανοικτές πηγές βρίσκονται αναπτυγμένες από Βορρά προς Νότο, η Τακτική Διοίκηση 21ου Συντάγματος Πεζικού «ΔΡΑΜΑ», η 3η Μηχανοκίνητη Ταξιαρχία «ΡΙΜΙΝΙ», η 30η Μηχανοκίνητη Ταξιαρχία «ΤΟΜΟΡΙΤΣΑ», η 50η Μηχανοκίνητη Ταξιαρχία «ΑΨΟΣ», η 7η Μηχανοκίνητη Ταξιαρχία «ΣΑΡΑΝΤΑΠΟΡΟΣ» και η 31η Μηχανοκίνητη Ταξιαρχία «ΚΑΜΙΑ»
- σύμφωνα με τη διαδικτυακή πύλη της Ελληνικής Αστυνομίας στη Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης υπάγονται οι Διευθύνσεις Αστυνομίας Αλεξανδρούπολης και Ορεστιάδας (κατά μήκος της ελληνοτουρκικής μεθορίου) και οι Διευθύνσεις Αστυνομίας Ροδόπης, Ξάνθης, Δράμας και Καβάλας.
- σύμφωνα με τη διαδικτυακή πύλη της Ελληνικής Αστυνομίας Υπηρεσίες Συνοριακής Φύλαξης (Α΄ Ζώνης) λειτουργούν στους νομούς Δράμας, Ξάνθης, Ροδόπης, και Έβρου.
- σύμφωνα με τη διαδικτυακή πύλη της Ελληνικής Αστυνομίας στο 7ο χιλιόμετρο της Εθνικής οδού Κομοτηνής – Ξάνθης εδρεύει η Σχολή Αστυφυλάκων Ελληνικής Αστυνομίας με τρία από τα οκτώ Τμήματα Δοκίμων Αστυφυλάκων να εδρεύουν στο Διδυμότειχο, την Κομοτηνή και την Ξάνθη.
- σύμφωνα με ανοικτές πηγές το προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας ανέρχεται σε περίπου 55.000 άτομα (αναλογία προς συνολικό πληθυσμό με βάση την απογραφή του 2011, ένας αστυνομικός ανά 200 κατοίκους, μία από τις υψηλότερες παγκοσμίως σύμφωνα με μελέτη της ΠΟΑΣΥ – στον σύνδεσμοhttp://www.poasy.gr/web/index.php option=com_rokdownloads&view=file&Itemid=28&id=88:—–).
- σύμφωνα με δημοσιευμένα (απάντηση σε ερώτηση που υποβλήθηκε στο Κοινοβούλιο) στοιχεία το 2017 η δύναμη προσωπικού του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής (Λ.Σ. – ΕΛ. ΑΚΤ.) ανερχόταν σε 8.000 άτομα.
Συμπερασματικά:
Μετά της δηλώσεις του Υφυπουργού Εθνικής Άμυνας και Ειδικού Συντονιστή για το Προσφυγικό, Αλκιβιάδη Στεφανή αλλά και τα δεδομένα σε ότι αφορά τις μεταναστευτικές / προσφυγικές ροές, συνάγεται πως σε ό,τι αφορά τον Έβρο οι έξι σχηματισμοί επιπέδου ταξιαρχίας και οι αστυνομικές και συνοριακές υπηρεσίες αποδεικνύονται ανεπαρκείς για την επιτήρηση και φύλαξη της μεθορίου και η λύση είναι η πρόσληψη επιπλέον 400 συνοριοφυλάκων. Οπότε τίθεται το ερώτημα τι πρακτικό ρόλο έχει η ΖΑΠ (Ζώνη Ασφάλειας Προκαλύψεως);
Ομοίως, σε ότι αφορά τις νήσους του Ανατολικού Αιγαίου οι εκεί αναπτυγμένες στρατιωτικές, αστυνομικές, ναυτικές και λιμενικές δυνάμεις αποδεικνύονται εξίσου ανεπαρκείς για την επιτήρηση και φύλαξη της μεθορίου και η λύση είναι η πρόσληψη επιπλέον 800 συνοριοφυλάκων.
Περίπου 20 χρόνια μετά την υιοθέτηση της διακλαδικότητας από τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, τα παρατηρητήρια των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων δεν μπορούν να… επικοινωνήσουν μεταξύ τους και με το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή (συνέντευξη Στεφανή).
Σημειώνεται ότι στη διαδικτυακή πύλη του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής αναφέρεται ότι «το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή είναι ένοπλο Σώμα ασφαλείας, στρατιωτικώς οργανωμένο, το ένστολο προσωπικό του οποίου έχει την ιδιότητα του στρατιωτικού, σύμφωνα με τον Στρατιωτικό Ποινικό Κώδικα (ΣΠΚ). Στο προσωπικό του εφαρμόζονται οι διατάξεις που αφορούν τα άλλα ένοπλα Σώματα καθώς και οι διατάξεις του άρθρου 129 του Κώδικα Προσωπικού Λιμενικού Σώματος, που κυρώθηκε με τον ν. 3079/2002 (ΦΕΚ 311 Α΄)».
Επειδή η υποδομή επιτήρησης (μονάδες, μέσα, υλικά) στην περίπτωση επιχειρήσεων έχουν ως αποστολή τον εντοπισμό και αναγνώριση εχθρικών στόχων, τι συμπέρασμα θα πρέπει να εξαχθεί;
Εφόσον μερικοί Αιγύπτιοι μετανάστες κατόρθωσαν απαρατήρητοι να διανύσουν με μια ελαστική λέμβο απόσταση 400 χιλιομέτρων, ας φανταστούμε τι μπορεί να επιτύχει μία καλά εκπαιδευμένη και εξοπλισμένη στρατιωτική δύναμη (καλύτερα μάλλον να μην το φανταστούμε γιατί είναι εφιαλτικό).
Δυστυχώς τα ανωτέρω οδηγούν σε ένα οδυνηρό συμπέρασμα. Για μία πλειάδα λόγων η χώρα είναι ευάλωτη σε αιφνιδιαστικά πλήγματα από εχθρικές δυνάμεις ειδικών επιχειρήσεων σε τέτοιο βαθμό που είναι αμφίβολο να θα προκύψει καν σύρραξη καθώς τα αποτελέσματα των προληπτικών προσβολών θα είναι συντριπτικά.
Η έλλειψη πιστώσεων συνέπεια της οικονομικής κρίσης ΔΕΝ αποτελεί δικαιολογία, καθώς δημόσια ομολογούνται δυσλειτουργίες και προβλήματα διαλειτουργικότητας που στη βάση της κοινής λογικής θα έπρεπε να έχουν επιλυθεί εδώ και χρόνια.
Μάλιστα το περιβόητο ΕΣΟΘΕ (Εθνικό Σύστημα Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης), προϋπολογισθείσας αξίας 62 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) που συγχρηματοδοτείται σε ποσοστό 75% από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας – Τομέας Σύνορα και Θεωρήσεις, Ειδικός Στόχος “Σύνορα”, Εθνικός Στόχος “EUROSUR” και το οποίο «σέρνεται» επί χρόνια, αποτελεί μνημείο της ανικανότητας του Ελληνικού Δημοσίου και των υπηρεσιών του.
Σύμφωνα με την προκαταρκτική προκήρυξη της 14ης Αυγούστου 2018 (http://www.hcg.gr/sites/default/files/docs/archive/prokatarktiki_Prokirixi_ESOTHE.pdf), κύριος σκοπός της ανάπτυξης του ΕΣΟΘΕ είναι η έγκαιρη επίγνωση της επικρατούσας κατάστασης στο θαλάσσιο πεδίο ευθύνης του Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ (Maritime Domain Awareness) σε πραγματικό χρόνο και επί 24ώρου βάσης.
Στο ίδιο έγγραφο αναφέρεται ότι το ΕΣΟΘΕ αποτελείται από:
α) 35 σταθερούς σταθμούς αισθητήρων εγκατεστημένους εντός στρατιωτικών περιοχών, οι οποίοι θα αποτελούνται από ραντάρ, σταθμό βάσης AIS (Automatic Identification System: Αυτόματο Σύστημα Αναγνώρισης), VHF, μετεωρολογικό αισθητήρα και ηλεκτρο-οπτικό αισθητήρα σε 26 εξ αυτών,
β) 2 αυτοκινούμενους σταθμούς αισθητήρων αντίστοιχων επιδόσεων, εγκατεστημένους επί οχημάτων εκτός δρόμου για την κάλυψη επιχειρησιακών κενών,
γ) 1 κύριο Κέντρο Διοίκησης και Ελέγχου (ΚΔΕ) με κέντρο δεδομένων (Data Center) στο Αρχηγείο Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ.,
δ) 1 εφεδρικό ΚΔΕ στη Ναυτική Διοίκηση Αιγαίου με απομακρυσμένο κέντρο δεδομένων,
ε) ανάπτυξη ραδιοζεύξεων και 455 χλμ. οπτικής ίνας για τη διασύνδεση των σταθμών επιτήρησης με τα ΚΔΕ μέσω του δικτύου των Ενόπλων Δυνάμεων,
στ) λογισμικό που ολοκληρώνει το σύνολο των αισθητήρων και συστημάτων.
Επιπρόσθετα, ο Ανάδοχος θα παρέχει:
α) τουλάχιστον 6 χρόνια εγγυημένης λειτουργίας προμήθειας,
β) κέντρο τεχνικής υποστήριξης επί 24ώρου βάσεως,
γ) εκπαίδευση προσωπικού.
Χωρίς καμία αμφιβολία η χώρα μας λόγω γεωγραφικής θέσης και γεωγραφίας αποτελεί πλέον την κύρια οδό μεταναστευτικών / προσφυγικών ροών. Όμως αυτό δεν αναιρεί σε καμία περίπτωση τη διαχρονική έλλειψη οργάνωσης και παροιμιώδη ανικανότητα στη διαχείριση των μέσων και του προσωπικού και φυσικά στον επιχειρησιακό σχεδιασμό και προγραμματισμό.
Τον Ιανουάριο του 1996 στην Κρίση των Ιμίων το ελληνικό πολιτικό και στρατιωτικό οικοδόμημα αποδείχθηκε ανίκανο να τη διαχειριστεί ή και να την εκμεταλλευτεί και χρειάστηκε η παρέμβαση ξένου παράγοντα. Περίπου 25 χρόνια αργότερα συνεχίζουμε αμέριμνοι τη… χαζοχαρούμενη πορεία μας. Κάτι σάπιο υπάρχει στο Βασίλειο της Δανιμαρκίας κι εμείς δουλευόμαστε μεταξύ μας…
Αιρετικός
Πηγή Defence-Point.gr
* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.
Από το stergiog
Αιρετικός
Πηγή Defence-Point.gr
* Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τις απόψεις του/της αρθρογράφου ή τα περιεχόμενα του άρθρου.
Από το stergiog
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου