Tα στοιχεία αυτής της κοινής εμπειρίας, που χαρακτηρίζει το τέλος της Αρχαιότητας από τον Μάρκο Αυρήλιο ως τον Μέγα Κωνσταντίνο, τα εξετάζει ο Dodds στο βιβλίο του με τίτλο «Ειδωλολάτρης και Χριστιανός σε μιαν εποχή γεμάτη άγχος». Αλλά γιατί οι πρώτοι χριστιανικοί αιώνες να είναι «μια εποχή γεμάτη άγχος»; — Πρώτα, γιατί η θεά Ειρήνη πέταξε για πάντα μακριά. Η Pax Romana ανήκει
πια στο παρελθόν. Αλλεπάλληλες βαρβαρικές επιδρομές, αιματηροί εμφύλιοι πόλεμοι, επιδημίες, πληθωρισμός, ανασφάλεια προσωπική στο έπακρο — αυτά είναι τα χαρακτηριστικά της εποχής...
ΔΙΑΒΑΣΑ ένα άρθρο στην «Ελληνική Μυθολογία» της Εκδοτικής Αθηνών το οποίο θεωρώ ότι παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον και θα ήθελα να το μοιραστώ με τους φίλους και τις φίλες τη ιστοσελίδας μας για να διευρύνουν τις γνώσεις που έχουν σε ένα θέμα, όπως η διαμάχη των οπαδών της αρχαίας θρησκείας με τους χριστιανούς. Διαβάζουμε:
«Η διαμάχη χριστιανισμού και ειδωλολατρίας είναι ένα από τα κυρίαρχα χαρακτηριστικά της Ύστατης Αρχαιότητας. Οι συγγραφείς της εποχής, και κυρίως οι χριστιανοί Απολογητές, είναι σαφέστατοι όσον αφορά τις διαφορές που χωρίζουν τους Χριστιανούς από τους ειδωλολάτρες. Εκείνο ωστόσο που συνήθως περνά απαρατήρητο είναι ότι μέσα στο ιστορικό περιβάλλον που επηρεάζει εξίσου Χριστιανούς και ειδωλολάτρες, διαμορφώνεται ένα κοινό υπόβαθρο θρησκευτικής εμπειρίας, ανεξάρτητο από τη συγκεκριμένη πίστη του καθενός. Tα στοιχεία αυτής της κοινής εμπειρίας, που χαρακτηρίζει το τέλος της Αρχαιότητας από τον Μάρκο Αυρήλιο ως τον Μέγα Κωνσταντίνο, τα εξετάζει ο Dodds στο βιβλίο του με τίτλο «Ειδωλολάτρης και Χριστιανός σε μιαν εποχή γεμάτη άγχος».
Αλλά γιατί οι πρώτοι χριστιανικοί αιώνες να είναι «μια εποχή γεμάτη άγχος»; — Πρώτα, γιατί η θεά Ειρήνη πέταξε για πάντα μακριά. Η Pax Romana ανήκει πια στο παρελθόν. Αλλεπάλληλες βαρβαρικές επιδρομές, αιματηροί εμφύλιοι πόλεμοι, επιδημίες, πληθωρισμός, ανασφάλεια προσωπική στο έπακρο — αυτά είναι τα χαρακτηστικά της εποχής. Ας δούμε όμως πώς περιγράφει τον ιστορικό του περίγυρο ένας σύγχρονος: «Ο σημερινός κόσμος δεν χρειάζεται σχόλια· μιλάει μοναχός του: οι ενδείξεις τού μαρασμού του προαναγγέλλουν τη διάλυση του. Δεν υπάρχουν πια γεωργοί στην ύπαιθρο, εμπόριο στη θάλασσα, στρατιώτες στα στρατόπεδα· δεν υπάρχει τιμιότητα στις συναλλαγές, δικαιοσύνη στα δικαστήρια, αλληλεγγύη στις φιλίες· οι άξιοι τεχνίτες και οι ηθικές αρχές, όλα έχουν εξαφανιστεί». Ο κόσμος είναι, λοιπόν, άνω κάτω και είναι αστείο να θέλει κανείς να πάρει αυτή τη ζωή στα σοβαρά. Η ζωή είναι ένα όνειρο, μια ψευδαίσθηση, θέατρο:
«Σκηνὴ πᾶς ὁ βίος καὶ παίγνιον• ἢ μάθε παίζειν
τὴν σπουδὴν μεταθεὶς, ἢ φέρε τὰς ὀδύνας», γράφει ο ποιητής Παλλαδάς.
Μέσα σ’ αυτό το περιβάλλον, όπου οι λύσεις για την προσωπική σωτηρία του καθενός προσφέρονται αφειδώς από διάφορους μυστικούς θρησκευτικούς «θιάσους», είναι φυσικό να μην μπορεί πια να λειτουργήσει ο. ελληνικός ορθολογισμός, που, παρ’ όλες τις κατά καιρούς διακυμάνσεις του, αποτελούσε, ωστόσο, τη σταθερή γραμμή πλεύσεως των ελλήνων λογίων — ελλήνων χάρη στην παιδεία και όχι την καταγωγή τους.
'Ισως η τελευταία φάση του ελληνικού ορθολογισμού να είναι η στωική φιλοσοφία. Οι κλασικοί φιλόλογοι διακρίνουν την παρουσία του ελληνικού λόγου στην πίστη — κοινή για τη φιλοσοφία και τη θρησκεία των Ελλήνων — ότι το «θείον» βρίσκεται μέσα στη φύση και όχι έξω από αυτήν. Αυτή η πίστη διαπνέει και τη φιλοσοφία των Στωι-κών, που διδάσκουν ότι η φύση είναι τα χίλια πρόσωπα του ενός θεού. Αλλά στο τέλος της Αρχαιότητας, ο στωικός μονισμός έρχεται αντιμέτωπος με τον ανατολικής προελεύσεως δυϊσμό.
Δυϊσμός σημαίνει πως οι κόσμοι είναι δύο: ο καλός και ο κακός. Εμείς οι άνθρωποι ζούμε στην περιοχή του κακού, που εκτείνεται από το φεγγάρι και κάτω. Από το φεγγάρι και πάνω είναι ο κόσμος του καλού: οι σφαίρες των πλανητών και του ήλιου. Εκεί κατοικεί η θεότητα, η οποία εποπτεύει την κίνηση του κόσμου, καθισμένη, αυτή, σε ένα σημείο ακίνητο. Όπως είναι φυσικό, ο δυϊσμός συνεπάγεται μιαν υπερβατική θρησκεία: το «θείον» δεν βρίσκεται μέσα στη φύση, όπου ανήκουμε κι εμείς, αλλά την υπερβαίνει. Το «καλό» βρίσκεται στις σφαίρες των πλανητών και του ήλιου, ενώ ο δικός μας, ο υποσελήνιος κόσμος, είναι έρμαιο των δυνάμεων του κακού. Tα πάντα έχουν γεμίσει δαιμόνια. Γι' αυτό και η πιο χρήσιμη γνώση αυτή την εποχή είναι τα ξόρκια, οι επωδές· να ξέρει κανείς πώς να ξορκίσει το κακό.
Εκτός όμως από τα ξόρκια, που είναι μια πρακτική γνώση για την καθημερινή ζωή, υπάρχει και μια άλλη, ακόμη πιο χρήσιμη, γνώση, αλλά κάπως πιο εξειδικευμένη: είναι η αστρολογική γνώση. Στη «γεμάτη άγχος» εποχή της Ύστατης Αρχαιότητας είναι κοινή η πίστη σε ειδωλολάτρες και χριστιανούς ότι η μοίρα των ανθρώπων καθορίζεται από την κίνηση των άστρων: είναι «γραμμένη στ" άστρα». Το να μπορεί κανείς να «διαβάσει» τη μοίρα του είναι ασφαλώς πολύ χρήσιμο· αλλά ακόμη πιο σημαντικό είναι να μπορεί να την αλλάξει, εξαναγκάζοντας με κάποιον τρόπο τους αστρικούς θεούς. 'Ολα αυτά είναι και πάλι θέμα γνώσης: πρέπει να γνωρίζει κανείς τις μυστικές σχέσεις ανάμεσα στα πράγματα, τα μακρινά και τα κοντινά, για να μπορεί έτσι να τα επηρεάσει. Η Ύστατη Αρχαιότητα έφτιαξε ένα μεγαλειώδες σύστημα αντιστοιχιών, όπου οι πλανήτες και τα ζώδια αποτελούσαν τη βάση για την ταξινόμηση όλων των άλλων φαινομένων: των φυσικών στοιχείων, των εποχών, των ορυκτών, των ηθικών αξιών και των ανθρώπινων κράσεων. Τίποτε μέσα σ' αυτό το καλά οργανωμένο σύστημα δεν είναι ανεξάρτητο.
πια στο παρελθόν. Αλλεπάλληλες βαρβαρικές επιδρομές, αιματηροί εμφύλιοι πόλεμοι, επιδημίες, πληθωρισμός, ανασφάλεια προσωπική στο έπακρο — αυτά είναι τα χαρακτηριστικά της εποχής...
ΔΙΑΒΑΣΑ ένα άρθρο στην «Ελληνική Μυθολογία» της Εκδοτικής Αθηνών το οποίο θεωρώ ότι παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον και θα ήθελα να το μοιραστώ με τους φίλους και τις φίλες τη ιστοσελίδας μας για να διευρύνουν τις γνώσεις που έχουν σε ένα θέμα, όπως η διαμάχη των οπαδών της αρχαίας θρησκείας με τους χριστιανούς. Διαβάζουμε:
«Η διαμάχη χριστιανισμού και ειδωλολατρίας είναι ένα από τα κυρίαρχα χαρακτηριστικά της Ύστατης Αρχαιότητας. Οι συγγραφείς της εποχής, και κυρίως οι χριστιανοί Απολογητές, είναι σαφέστατοι όσον αφορά τις διαφορές που χωρίζουν τους Χριστιανούς από τους ειδωλολάτρες. Εκείνο ωστόσο που συνήθως περνά απαρατήρητο είναι ότι μέσα στο ιστορικό περιβάλλον που επηρεάζει εξίσου Χριστιανούς και ειδωλολάτρες, διαμορφώνεται ένα κοινό υπόβαθρο θρησκευτικής εμπειρίας, ανεξάρτητο από τη συγκεκριμένη πίστη του καθενός. Tα στοιχεία αυτής της κοινής εμπειρίας, που χαρακτηρίζει το τέλος της Αρχαιότητας από τον Μάρκο Αυρήλιο ως τον Μέγα Κωνσταντίνο, τα εξετάζει ο Dodds στο βιβλίο του με τίτλο «Ειδωλολάτρης και Χριστιανός σε μιαν εποχή γεμάτη άγχος».
Αλλά γιατί οι πρώτοι χριστιανικοί αιώνες να είναι «μια εποχή γεμάτη άγχος»; — Πρώτα, γιατί η θεά Ειρήνη πέταξε για πάντα μακριά. Η Pax Romana ανήκει πια στο παρελθόν. Αλλεπάλληλες βαρβαρικές επιδρομές, αιματηροί εμφύλιοι πόλεμοι, επιδημίες, πληθωρισμός, ανασφάλεια προσωπική στο έπακρο — αυτά είναι τα χαρακτηστικά της εποχής. Ας δούμε όμως πώς περιγράφει τον ιστορικό του περίγυρο ένας σύγχρονος: «Ο σημερινός κόσμος δεν χρειάζεται σχόλια· μιλάει μοναχός του: οι ενδείξεις τού μαρασμού του προαναγγέλλουν τη διάλυση του. Δεν υπάρχουν πια γεωργοί στην ύπαιθρο, εμπόριο στη θάλασσα, στρατιώτες στα στρατόπεδα· δεν υπάρχει τιμιότητα στις συναλλαγές, δικαιοσύνη στα δικαστήρια, αλληλεγγύη στις φιλίες· οι άξιοι τεχνίτες και οι ηθικές αρχές, όλα έχουν εξαφανιστεί». Ο κόσμος είναι, λοιπόν, άνω κάτω και είναι αστείο να θέλει κανείς να πάρει αυτή τη ζωή στα σοβαρά. Η ζωή είναι ένα όνειρο, μια ψευδαίσθηση, θέατρο:
«Σκηνὴ πᾶς ὁ βίος καὶ παίγνιον• ἢ μάθε παίζειν
τὴν σπουδὴν μεταθεὶς, ἢ φέρε τὰς ὀδύνας», γράφει ο ποιητής Παλλαδάς.
Μέσα σ’ αυτό το περιβάλλον, όπου οι λύσεις για την προσωπική σωτηρία του καθενός προσφέρονται αφειδώς από διάφορους μυστικούς θρησκευτικούς «θιάσους», είναι φυσικό να μην μπορεί πια να λειτουργήσει ο. ελληνικός ορθολογισμός, που, παρ’ όλες τις κατά καιρούς διακυμάνσεις του, αποτελούσε, ωστόσο, τη σταθερή γραμμή πλεύσεως των ελλήνων λογίων — ελλήνων χάρη στην παιδεία και όχι την καταγωγή τους.
'Ισως η τελευταία φάση του ελληνικού ορθολογισμού να είναι η στωική φιλοσοφία. Οι κλασικοί φιλόλογοι διακρίνουν την παρουσία του ελληνικού λόγου στην πίστη — κοινή για τη φιλοσοφία και τη θρησκεία των Ελλήνων — ότι το «θείον» βρίσκεται μέσα στη φύση και όχι έξω από αυτήν. Αυτή η πίστη διαπνέει και τη φιλοσοφία των Στωι-κών, που διδάσκουν ότι η φύση είναι τα χίλια πρόσωπα του ενός θεού. Αλλά στο τέλος της Αρχαιότητας, ο στωικός μονισμός έρχεται αντιμέτωπος με τον ανατολικής προελεύσεως δυϊσμό.
Δυϊσμός σημαίνει πως οι κόσμοι είναι δύο: ο καλός και ο κακός. Εμείς οι άνθρωποι ζούμε στην περιοχή του κακού, που εκτείνεται από το φεγγάρι και κάτω. Από το φεγγάρι και πάνω είναι ο κόσμος του καλού: οι σφαίρες των πλανητών και του ήλιου. Εκεί κατοικεί η θεότητα, η οποία εποπτεύει την κίνηση του κόσμου, καθισμένη, αυτή, σε ένα σημείο ακίνητο. Όπως είναι φυσικό, ο δυϊσμός συνεπάγεται μιαν υπερβατική θρησκεία: το «θείον» δεν βρίσκεται μέσα στη φύση, όπου ανήκουμε κι εμείς, αλλά την υπερβαίνει. Το «καλό» βρίσκεται στις σφαίρες των πλανητών και του ήλιου, ενώ ο δικός μας, ο υποσελήνιος κόσμος, είναι έρμαιο των δυνάμεων του κακού. Tα πάντα έχουν γεμίσει δαιμόνια. Γι' αυτό και η πιο χρήσιμη γνώση αυτή την εποχή είναι τα ξόρκια, οι επωδές· να ξέρει κανείς πώς να ξορκίσει το κακό.
Εκτός όμως από τα ξόρκια, που είναι μια πρακτική γνώση για την καθημερινή ζωή, υπάρχει και μια άλλη, ακόμη πιο χρήσιμη, γνώση, αλλά κάπως πιο εξειδικευμένη: είναι η αστρολογική γνώση. Στη «γεμάτη άγχος» εποχή της Ύστατης Αρχαιότητας είναι κοινή η πίστη σε ειδωλολάτρες και χριστιανούς ότι η μοίρα των ανθρώπων καθορίζεται από την κίνηση των άστρων: είναι «γραμμένη στ" άστρα». Το να μπορεί κανείς να «διαβάσει» τη μοίρα του είναι ασφαλώς πολύ χρήσιμο· αλλά ακόμη πιο σημαντικό είναι να μπορεί να την αλλάξει, εξαναγκάζοντας με κάποιον τρόπο τους αστρικούς θεούς. 'Ολα αυτά είναι και πάλι θέμα γνώσης: πρέπει να γνωρίζει κανείς τις μυστικές σχέσεις ανάμεσα στα πράγματα, τα μακρινά και τα κοντινά, για να μπορεί έτσι να τα επηρεάσει. Η Ύστατη Αρχαιότητα έφτιαξε ένα μεγαλειώδες σύστημα αντιστοιχιών, όπου οι πλανήτες και τα ζώδια αποτελούσαν τη βάση για την ταξινόμηση όλων των άλλων φαινομένων: των φυσικών στοιχείων, των εποχών, των ορυκτών, των ηθικών αξιών και των ανθρώπινων κράσεων. Τίποτε μέσα σ' αυτό το καλά οργανωμένο σύστημα δεν είναι ανεξάρτητο.
Όλα αλληλοσυνδέονται και αλληλοεξαρτώνται. Εφόοον γνωρίζεις τις διασυνδέσεις τους, μπορείς να τα κινήσεις προς όφελος σου. Αυτή είναι η θεωρία του αστρικού ντετερμινισμού, η οποία συστηματοποιήθηκε στο τέλος της Αρχαιότητας και, παρά τις αντιδράσεις της χριστιανικής Εκκλησίας, αποτέλεσε βασικό συστατικό στοιχείο της ευρωπαϊκής κοσμοθεωρίας ως την αρχή της μεγάλης εποχής του Διαφωτισμού, τον 17ο αι., οπότε αντικαταστάθηκε από την επιστημονική γνώση.»
Με σεβασμό και τιμή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου